Univ.-Prof. Jakob Schillinger, PhD
jakob.schillinger@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6500
Jakob Schillinger is an art historian specializing in art theory and modern and contemporary art. His work focuses on media theory, digitization, discourses of criticality and ecological approaches in art and art theory.
He received his PhD from Princeton University in 2021 for a dissertation on 1980s and 1990s postconceptual painting in Cologne. From 2021 to 2022 he was a Wissenschaftlicher Mitarbeiter at ICI Berlin Institute for Cultural Inquiry, from 2022 to 2023 he was Professor of Cultural Theory at the Nuremberg Academy of Fine Arts and from 2023 he was director of the Menzel-Dach at Humboldt University’s Department of Art and Visual History in Berlin. In addition to his scholarly work, Jakob Schillinger has been active as a curator internationally as Curatorial Fellow at the Whitney Museum of American Art, as a curator of the survey exhibition based in Berlin (2011) und as the curator of Ludlow 38, the exhibition space of the Goethe-Institut New York. He was dean of the School for Worldly Companions at documenta 13.
Foto: Claudia Peppel
Publikationen:
Monographie
- Painting Machines: Martin Kippenberger, Michael Krebber, Oswald Wiener and the Cybernetics of Living Media (Dissertation), Princeton University, 2021.
Herausgeberschaft
- The Case for Reduction, Berlin: ICI Berlin Press 2022 (hg. Mit Christoph F. E. Holzhey, i. E.)
- Themenschwerpunkt zu Oswald Wiener, October 170 (Herbst 2019)
- Peter Wächtler, Jolly Rogers, Berlin: Sternberg Press 2019 (hg. mit Daniel Baumann, John Kelsey, Steinar Sekkingstad und Axel Wieder)
- The Sixth Year, Written by Jay Chung & Q Takeki Maeda, Directed by Rick Alverson, Dustin Guy Defa, Loretta Fahrenholz, Nick Mauss & Ken Okiishi, Alex Ross Perry. DVD incl. 24-page Booklet, Berlin: Sternberg Press 2014
- Peter Wächtler, Come on, Berlin: Sternberg Press 2014 (hg. mit John Kelsey)
- Christiane Blattmann, The City Dressed As a Lake, Hamburg: Textem 2014
- Gerrit Frohne-Brinkmann & Philip Pichler, “Quattro Stagioni”, Hamburg: Textem 2014
- Annika Kahrs & Nguyen Phuong-Dan, Hanoi View, Hamburg: Textem 2014
- Hans-Christian Lotz, Abbildungen, Hamburg: Textem 2014
- Adnan Softi?, On Site, Hamburg: Textem 2014
- Jochen Weber, Werbebroschu?re. Din-A4, Ringo?senheftung, Bilderdruck gla?nzend, 4/4-farbig, Hamburg: Textem 2014
- based in Berlin (Ausstellungskatalog), Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2011 (hg. mit Angelique Campens, Fredi Fischli, Magdalena Magiera, Scott Weaver)
- Time Out of Joint. Recall and Evocation in Recent Art, New Haven: Yale University Press, 2010 (hg. mit Luigi Fassi und Lucy Gallun)
Zeitschriftenbeiträge
- Oswald Wiener on Dandyism, in: October 170 (Herbst 2019), S. 31-50
- Interiority Complex: The Art of Peter Wächtler, in: Artforum International 53/3 (November 2014), S. 256-261, 300
- User Friendly. Jakob Schillinger on digital labor, in: Artforum International 51/3 (November 2012), S. 127-128
- The Prosumer Version: Art From the Masses, in: Flash Art International 128 (Oktober 2011), S. 86-89
- Recessional Aesthetics: An Exchange, in: October 135 (Winter 2011), S. 104-110
- Ghost Train of Marx: Chto Delat? And the Theme Park of Communism, in: Mousse Contemporary Art Magazine 26 (November 2010), S. 76-82 (italienische Übersetzung: 83-85)
Buch- und Katalogbeiträge
- Introduction (mit Christoph F. E. Holzhey), in: The Case for Reduction, Berlin: ICI Berlin Press 2022 (hg. mit Christoph F. E. Holzhey, i. E.)
- Dienstleistungsgesellschaft, in: Susanne Kleine (Hg.) Martin Kippenberger: Bitteschön Dankeschön (Ausstellungskatalog), Köln: Snoek/Bundeskunsthalle Bonn 2019, S. 26-79 (englische Übersetzung: Service Economy, S. 26-79)
- Vorsprung durch Reinkarnation, in: Martin Kippenberger: Hand Painted Pictures (Ausstellungskatalog), New York: Skarstedt 2017, S. 8-27
- Distanziert Teilnehmende Beobachtung: Loretta Fahrenholz’ Stilistische Freizügigkeit, in: Eva Fischer-Hausdorf und Julia Bunnemann (Hg.), Kunstpreis der Böttcherstraße, Bremen: Kunsthalle Bremen 2014, S. 60-64 (englische Übersetzung: S. 64-66)
- Recessional Aesthetics. Artistic Practice and the Chrono-logic of Capitalism, in: Luigi Fassi, Lucy Gallun, Jakob Schillinger (Hg.), Time Out of Joint. Recall and Evocation in Recent Art, New Haven: Yale University Press 2010, S. 85-106
- „Junge Kulturproduktion“ – Selbstverwirklichung und Arbeit in Berlin Mitte, in: Studienpreis (Hg.), Mittelpunkt Mensch, Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaft 2008, S. 61-91
Rezensionen, Previews und Roundtables
- „I can say no to the context“ A Roundtable-Discussion with Jutta Koether, Julie Mehretu and Avery Singer, moderated by Jakob Schillinger, in: Texte zur Kunst 33/127 (September 2023, i. E.)
- Roundtable Diskussion mit Anke Dyes, Tobias Kaspar, Valerie Knoll, Hannes Loichinger, in: Valerie Knoll, Hannes Loichinger (Hg.) Tobias Kaspar: Independence (Ausstellungskatalog), Kunsthalle Bern, 2020
- Misuse of Military Equipment. New Order: Art and Technology in the Twenty-first Century at MoMA, in: Texte zur Kunst, online (August 2019)
- Meshes of the Platform Age. Loretta Fahrenholz at mumok, in: Texte zur Kunst 28/112 (Dezember 2018), S. 196-200
- Post-Humannerism, in: May Revue 15 (Juni 2016), S. 130-137 (französische Übersetzung: S. 137-143)
- Loretta Fahrenholz, in: Artforum International 53/9 (Mai 2015), S. 200
- MUD Club: Sam Pulitzer at Artists Space, New York, in: Texte zur Kunst 24/95 (September 2014), S. 227-231
- Josef Strau, in: Artforum International 52/1 (September 2014), S. 200
- Florine Stettheimer, in: Artforum International 52/1 (September 2014), 212
- The New Public, From a New Public Dimension to New Users, in: Artforum International 51/2 (Oktober 2012), S. 119
- Between Art and Public, A Roundtable-Discussion with Natasa Ilic, Maria Lind, Nicolaus Schafhausen and Jakob Schillinger, in: Texte zur Kunst 22/86 (Sommer 2012), 62-86 (deutsche Übersetzung: Zwischen Kunst und Öffentlichkeit, S. 63-87)
- Focus Review: The 7th Berlin Biennale for Contemporary Art, in: Artforum International 50/10 (Sommer 2012), S. 306-307