de

MITARBEITERINNEN

Moriz Stangl, Lecturer
Moriz Stangl

Moriz Stangl
moritz.stangl@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6501 (Office)

Moriz Stangl studied Fine Arts, Performance („Body, Theory and Poetics of the Performative“) at the Stuttgart Art Academy and Philosophy at the University of Tübingen. His current dissertation project „Science and the Body of Art – Phenomenological, Psychoanalytical and Queer Theoretical Relationships“ aims to investigate the connection between art, science and the body, integrating different theoretical approaches such as phenomenology, psychoanalysis and queer theory. His research interests include: psychoanalytic cultural theory (Freud, Lacan), Maurice Merleau-Ponty, in particular theories of body and (dis)embodiment in Lacan and Merleau-Ponty; French Epistemology, queer and feminist theories of science (Karen Barad, Bruno Latour, Donna Haraway); the relationship between aesthetic and conceptualist traditions of art theory.

Maria Bussmann, Lecturer
Maria Bussmann

Univ.-Lekt. Mag. art. Dr. phil. Maria Bussmann
maria.bussmann@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6501 (Office)

Bussmann1

Maria Bussmann is an artist, curator and author working on the conjunction of art and philosophy. She is based in Vienna and New York.

Maria Bussmann was born in 1966 in Würzburg (Bavaria).
She studied at the Academy of Fine Arts in Nuremberg and the Academy of Fine Arts in Vienna from 1987 to 1993.
In 1999 she received her PhD in Philosophy and Cultural Studies
from the University of Applied Arts Vienna and the University of Vienna.

From 2002 to 2004, she was a visiting scholar at the Stony
Brook State University New York/SUNY (Erwin Schrödinger
Fellowship, FWF Austrian Science Fund).

Maria Bussmann is lecturer at the University of Applied Arts and the Academy of Fine Arts in Vienna since 2001.

 

Artistic and Research Books

Catalogues and Publications (Selection since 2000)

Maria Bussmann – Skulpturale Arbeiten/Sculpural Works 1999–2012. Ausstellungskatalog, Hilger Contemporary, Wien: 2012

Ich war nie in Japan. Mit Zeichnungen von Maria
Bussmann und Texten von Elfriede Czurd. Wien:
Passagen, 2010

Long Beach, NY. Ausstellungskatalog, Secession Wien. Berlin: Revolver Publishing, 2010 (mit Texten von Johanna Hofleitner, Peter Weiermair, Franz Thalmair und Maria Bussmann)

Die Mystik in der gegenstandslosen Malerei. Wien:
Praesens, 2008 (Druckfassung der Dissertation)

Zum Sichtbaren und Unsichtbaren bei Merleau-Ponty. Wien: 2004 (mit einem Nachwort von Bruno Gironcoli und Prof. Don Ihde)

Zeichnungen zu Wittgensteins Traktatus. Wien: 2000 (mit einem Vorwort von Prof. Burghart Schmidt)

Contributions to Catalogues

Narratives. Kitzbühel Country Club und Galerie Rhomberg. Innsbruck: 2015 (Text: Peter Weiermair)

Idylle. Ausstellungskatalog. Schloss Orth a. d. Donau: 2013

Nebelland hab ich gesehen – Zum Verhältnis von Kunst und Literatur. MMKK, Museum Moderner Kunst Kärnten, Klagenfurt: 2013

Familien-Erb-Teil. Engländerbau Lichtenstein,
Ausstellungskatalog. Vaduz: 2011

Mentalität-Zeichnung, Zeichnung in Österreich
1970–2010
. Innsbruck: RLB, Kunstbrücke, 2011

Kunst, Bild, Wahrnehmung, Blick: Merleau-Ponty zum
Hundertsten
. München: Fink-Verlag, 2008

Gestrobelt. Galerie 5020. Salzburg: 2006

Nairs – art in Engiadina bassa, documentation. 2004/2005

Dorothea-von-Stetten-Kunstpreis. Kunstmuseum Bonn: 2004

Silvretta Atelier. Feldkirch: 2004

Central: neue Kunst aus Mitteleuropa, artLab. Wien: 2001

Morphing, Klinik/Morphing Systems. Zürich: 2000

Solo Exhibitions (Selection since 2010)

2018

Weites Gelände – Kleinplastiken und Zeichnungen, Stelzhammermuseum Pramet im Innviertel

2015

Vergnügungen, Galerie Dagmar Chobot, Wien

2014

Über allen Wipfeln, Galerie Bernsteinzimmer, Nürnberg

Zufall der Natur,- mit Nikolaus Moser, Galerie Ernst Hilger, Wien

2013

Neue Skulpturen, ORF-Radiokulturhaus, Wien

Vögel und Ratten, Künstler mischen auf: Raum-Gestaltung im Lentos-Museum für 10-Jahre Lentos, Linz

2012

Drawings about Hannah Arendt, Deutsches Haus, NYU, New York

Im Vorübergehen, KTF, Linz

2011/12

Vogelhochzeit, ortart, Nürnberg

2010/11

Long Beach, NY, Graphisches Kabinett, Secession, Wien, Österreich

2010

Himmelfahrt/ascension, Galerie Ernst Hilger, Wien,
Österreich

Ich war nie in Japan, JesuitenFoyer, Wien, Österreich

Group Exhibitions (Selection since 2010)

2015

Narrativen, Galerie Rhomberg, Innsbruck

2014

The Institutionalists, Drawing Center, New York

2013

Heimspiel II, Kunstwerkstatt Lebenshilfe, Lienz, Osttirol

Nebelland hab ich gesehen, Museum Moderner Kunst Kärnten, Klagenfurt, Österreich

Bussmann, Kandl, Strobl, Galerie Altnöder, Salzburg

Achtung Idylle & Subjektive Idylle, Schloss Orth a. d.
Donau

Ask for Haydn, Landesgalerie Burgenland, Eisenstadt

Die nächste Generation – Drawing the world VI,
Trakelhaus, Salzburg

Vom Luftholen u. Untertauchen, Gaisbühel, Vorarlberg

Aufbruch, Motorenhalle, Kultur-Forum, Dresden

Zeichnung-Zart-Zeit, Gasometer Triessen, Liechtenstein

2012

summerstage, Skulpturengarten, Wien

S/W, keine Grauwerte!, Kunstraumarcade, Beethovenhaus Mödling

Siga, siga, Athen

350-Jahre Nürnberger Kunstakademie, Nürnberg

2011

Die Welt wie sie ist, Hilger contemporary, Wien, Österreich

Zacherlfabrik, Wien, Österreich

Familien-erb-teil, Kunstraum, Engländerbau, Vaduz,
Liechtenstein

Querbeet, Galerie Altnöder, Salzburg, Österreich

2010

Lebt und arbeitet in Wien III – Stars in a Plastic Bag,
Kunsthalle Wien, Österreich

Österreichische Zeichnung von 1990 bis 2010, RLB
Kunstbrücke, Innsbruck, Österreich

Prizes/Fellowships (Selection)

2013 H.A.I.R. program, artist-in-residence, Hotel Arlberg Hospitz

2008/09 6 Monate am iscp intern. studio & curatorial
program, NY

2002–2004 Erwin-Schrödinger-Stipendium des
FWF-Wissenschaftsfonds

2000–2001 Stipendium Cite International des Arts, Paris

1999 1. Preis der SCA-Hygien-Products

1996 Bayrischer Staatsförderpreis für junge Künstler

1995–1996 DAAD-Stipendium Hochschule für angewandte Kunst Wien

 

Renée Gadsden, Lecturer
Renée Gadsden

Univ.-Lekt. Mag. art. Dr. phil Renée Gadsden
renee.gadsden@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6501 (Office)

Gadsden1

Dr. Renée Gadsden is an author and educator. She has over 45 publications of all kinds to her name: art history and cultural history essays and books, interviews, translations, poetry, children’s books and pamphlets. She has taught for many years in the Austrian adult education system, at various universities in Austria and is one of the founders of the Institute for Creative Writing (Institut für Sprachkunst) at the University of Applied Arts Vienna, the first university degree program for creative writing in the country. As an art historian, she has written over 50 art catalogue essays, articles, books and other texts. Dr. Renée Gadsden has opened international exhibitions in galleries, museums and private spaces all over the world, and is a sought after speaker at events of every kind. Her participation in more than 30 international symposia, conferences and juries in her fields of writing and art and cultural history has been as integral to her activities palette as her work in film, performance and music.

Alexi Kukuljevic, university assistent
Alexi Kukuljevic

Univ.-Ass. Alexi Kukuljevic, PhD
alexi.kukuljevic@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6502

Kukuljevic1

Alexi Kukuljevic is an artist and a philosopher based in Vienna. He completed his Phd in Philosophy at Villanova University, Pennsylvania in 2009. From 2011-2012 he was a researcher at the Jan Van Eyck Academy (Maastricht).

He is the author of Liquidation World: On the Art of Living Absently, MIT Press, 2017: https://mitpress.mit.edu/books/liquidation-world.

His interests touch on the intersections between the critique metaphysics, the legacies of avant-garde artistic practice, the crisis of modern subjectivity, and radical politics. He has recently publishing essays in Problemi International (https://problemi.si), S: Journal of the Issue for Lacanian Ideological Critique (http://www.lineofbeauty.org/index.php/S) and Crisis and Critique (http://crisiscritique.org). He is currently completing a book on the horror of comedy entitled Like Hell It Is: Horror and Hilarity.

Alongside his work in philosophy, Kukuljevic’s artistic work has been exhibited at Palais de Tokyo Paris, the ICA in Philadelphia, and the Museum of Contemporary Art in Ljubljana. His most recent exhibitions include Birdwar at aplus Berlin and All aleak.

Since 2015 Kukuljevic has been a lecturer, and since 2018 a University Assistant in the Department for Art Theory at the University of Applied Arts in Vienna.

Publications (Selection)

  • “This Beast is Complex: Imposture and Plato’s Sophist,” Problemi International No. 3, 2019 ed. Simon Hajdini, 249-273.
  • ‘“the tip of a bare foot”: On Art’s Not Wholeness” in Rancière und die Literatur, ed. Erik Vogt, Wien: Turia + Kant, 2019
  • “Richard Pryor, The Conedian” in The Object of Comedy, ed. Jamila Mascat and Gregor Moder, Palgrave Macmillan, 2019
  • “Extincture” in The Ghost of Transparency: An Architechtonic of Communication, ed., Vera Bühlmann, Michael C. Doyle, and Selena Savic. Birkhäuser/De Gruyter, 2019
  • “Why a Hitchcock Drinks its Coffee Black,” S: Journal of the Issue for Lacanian Ideological Critique, #10, Lost Cause, 2018
  • “Das Subject am Platz seiner eigenen Abwesenheit: Über das Ethos des Bildhauers,“ Springerin, Krise als Form, #2, Spring 2017
  • “It’s OK to Limp” in the quiescence of the inorganic world: Justin Matherly (Germany: Galerie Eva Presenhuber AG, 2017), 64-69.
  • “A Few Motifs Concerning the Hard Nut of the Artist Kukuljevic’s Practice,” thevolta.org Expanded Poetics Feature, Issue 62, March 2016 http://www. thevolta.org/ewc62-akukuljevic-p1.html
  • “An Object that Speaks,” Spike Magazine, Art Quarterly #48 Summer 2016, 50-55.
  • “The Happy Melancholic” in “Politics and Melancholia,” Special Issue of Crisis and Critique, Vol. 3, Issue 2, 2016
Anna Spohn, Senior Scientist
Anna Spohn

Sen. Sc. Mag. art. Dr. phil. Anna Spohn
anna.spohn@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6504

Spohn1

https://dieangewandte.academia.edu/AnnaSpohn

Anna Spohn was born in Hohenems and lives in Vienna. She studied fine arts, cultural studies, philosophy and art history. In 2006 she received her PhD in Philosophy from the University of Applied Arts Vienna and the University of Vienna. She worked as a researcher for the collection of the University of Applied Arts Vienna from 2004 to 2005, and on research and editorial activities for the Institute for Socio-Semiotic Studies and the Department of Political Science at the University of Vienna in 2006. Since 2007 she is teaching at the University of Applied Arts Vienna and the University of Vienna. From 2007 to 2009, she was Staff Scientist at the Department of Cultural History at the University of Applied Arts Vienna (Post-Doc) and since 2009 Senior Scientist at the Department of Cultural Studies, Art Theory, resp.

 

Publications

Authored Books, Research Reports & Edited Books

Über das Leiden. Drei Essays zu Kunst und Emanzipation. (Arbeitstitel, Buchprojekt)

Arntzen, Knut Ove; Basarir, Yesim; Bazant, Oswald; et. al.; Spohn, Anna; et. al.; Withalm, Gloria; et. al.: CCKS Cities, Cultures, Knowledge Societies. TRANS Nr. 18, 2014, Online: http://www.inst.at/trans/18Nr/II-1/inhalt_2-1.htm

Withalm, Gloria; Spohn, Anna; Bast, Gerald: Kunst. Kontext. Kultur. Manfred Wagner 38 Jahre Kultur- und Geistesgeschichte an der Angewandten [Art. Context. Culture. Manfred Wagner. 38 Years of Cultural and Intellectual History at the University of Applied Arts Vienna]. Vienna et. al.: Springer, 2012 (= Edition Angewandte)

Zum reflexiven Umgang mit schriftsprachlichen Elementen in der bildenden Kunst. Interdisziplinäre und experimentelle Tendenzen an der Schnittstelle bildende Kunst, Schrift, Text und Literatur in Wien und Österreich [Interdisciplinary and Experimental Tendencies between Visual Arts, Writing and Literature in Vienna and Austria]. Research Report, Vienna: 2011

Hosa Bernhard; Spohn, Anna: Bernhard Hosa. 2 9 15 13 1 19 3 8 9 14 5. Vienna: 2009

Helga Philipp – Eine Monografie [Helga Philipp – A Monograph, abridged and reworked version of the dissertation „Helga Philipp – Eine Monografie“]. Vienna: Praesens, 2007 (= Angewandte Kulturwissenschaften Wien, Volume 6, Ed. Manfred Wagner)

Helga Philipp – Eine Monografie [Helga Philipp – A Monograph]. Diss. Phil. Vienna: University of Applied Arts, 2006

Articles, Texts & Contributions to Catalogues

“Who killed the circle?” Bernhard Hosa im Bildraum 07, Wien 2022

„Grenzen ohne Grenze“. In: Mörth Katharina: Selected Works 2004–2019. Vienna, 2021, p. 8-11 

„Über das Erinnern”. In: Letizia Werth: Vier Fragmente. Vienna: o.V., 2019, p. 13–16

„When Our Eyes Touch, Is It Day Or Is It Night? Bernhard Hosa & Olena Newkryta. In: Exhibition-Folder. Ed. Galerie Raum mit Licht, Vienna, 2018, p. 4–7 (dt/en)

„Werner Reiterer“. In: Allgemeines Künstlerlexikon. Ed. Andreas Beyer, Bénédicte Savoy und Wolf Tegethoff, Berlin/Boston: De Gruyter, 2017

„Lois Renner“. In: Allgemeines Künstlerlexikon. Ed. Andreas Beyer, Bénédicte Savoy und Wolf Tegethoff, Berlin/Boston: De Gruyter, 2017

Draxler Helmut; Spohn, Anna: „Vom Nutzen der Nutzlosigkeit. Zur Rolle einer institutionellen Kunsterziehung heute.“ In: Bast, Gerald; Seipenbusch-Hufschmied, Anja; Werkner, Patrick (eds.): 150 Jahre Angewandte. Von der Kunstgewerbeschule zur heutigen Universität. Vienna: De Gruyter (forthcoming)

„Prozessualität, Kunst und Lebenspraxis. Zur Problematik des Narratives einer kritischen Kunst am Beispiel ephemerer Tendenzen der 1950er und 1960er Jahre“. In: Gesellschaftsepochen und ihre Kunstwelten. Wiesbaden: Springer VS, p. 365–376

„Helga Philipp“. In: Allgemeines Kunstlexikon. eds. Beyer, Andreas; Savoy, Bénédicte; Tegethoff, Wolf. Berlin/Boston: De Gruyter, 2017

„Die Idee der Partizipation und der Begriff der Praxis“. In: Kauppert, Michael; Eberl, Heidrun (eds.):
Ästhetische Praxis: Selbstentgrenzung der Künste oder Entkunstung der Kunst?. Wiesbaden: Springer VS, 2016, p. 37–54

“SUPERFLEX. Aktionismus als Konzept“. In: Kunstforum International. (April-May 2015), Volume 232, p. 95–101

„Handlung, Teilnahme und Beteiligung. Partizipation zwischen Politik und Kunst“ In: Kunstforum International.
(February-March 2015), Volume 231, p. 74–89

„Eine Absage per Ansage“. In: Endlicher, Michael: Ich bin ein plurifakter Künstler. Litaneien der Selbstanrufung. Sprachliche und bildliche Bedeutungsproduktion. Berlin: Distanz, 2014 p. 20

„Von Ordnung, Sprache und Poesie. Notizen zu Wolfgang Buchners «Äpfel» Polygrafie II“. In: Buchner, Wolfgang: Poetische Modelle. Vienna: Folio, 2014, p. 521–527

„Hosi-Anna – ambivalente Schrift, ambige Sprache und Ikonizität. Thomas Bayrles und Bernhard
Jägers Interpretationen früher Texte Ernst Jandls“. In: Schweiger, Hannes; Nagy, Hajnalka (eds.): WIR JANDN! Didaktische und Wissenschaftliche Wege zu Ernst Jandl. Innsbruck, Vienna, Bozen: Studienverlag, 2013 (= Reihe ide extra), p. 98–112

“Regenwald, Landlust und Plastikkontinent/Rainforest, countryside longings and plastic continent” [dt./engl.]. In: Nitzl, Iris (ed.): Iris Maria Nitzl. Regenwald, Landlust und Plastikkontinent – wie reimt sich das zusammen?/ Rainforest, countryside longings and plastic continent – how does that rhyme? Passau: Klinger, 2012, p. 5f.

„Topos, Illusion und Erinnerung. Notizen zum Projekt RÄUMUNG im Artspace/ Kabelwerk Wien, Jänner 2012“. In: o. A. : Räumung – ein Projekt von Johanna Binder. Vienna: 2012, n. p.

„Ästhetik und Exklusion – CPTED“. In: Arntzen, Knut Ove; Basarir, Yesim; Bazant, Oswald; et. al.;
Spohn, Anna; et. al.; Withalm, Gloria; et. al. (eds.): CCKS Cities, Cultures, Knowledge Societies. TRANS Nr. 18, Since December 2010, Online: http://www.inst.at/trans/18Nr/II-1/2-1_sectionreport.htm

„Manfred Wagner: Kunst und Kultur im Kontext“. In: Withalm, Gloria; Spohn, Anna; Bast, Gerald (eds.): Kunst. Kontext. Kultur. Manfred Wagner 38 Jahre Kultur- und Geistesgeschichte an der Angewandten. Vienna, New York: Springer, 2012, p. 8–40 (= Edition Angewandte) (gem. mit Gloria Withalm)

„Section Report Signs and/in/on the City…“. In: Arntzen, Knut Ove; Basarir, Yesim; Bazant, Oswald; et. al.; Spohn, Anna; et. al.; Withalm, Gloria; et. al. (eds.): CCKS Cities, Cultures, Knowledge Societies. TRANS Nr. 18, since
December 2010, Online: http://www.inst.at/trans/18Nr/II_1/sectionreport.htm (gem. mit Gloria Withalm)

„Space Odyssey“. [dt./engl.] In: Künstlervereinigung MAERZ (ed.): Ansichtsexemplar 2011. Linz: Künstler-
vereinigung MAERZ, 2011, p. 28–33

„Black Box und Wunderkammer“. In: Kulturabteilung der Stadt Wien (ed.): Ulrike Königshofer. System Ich [Zur Ausstellung in der Startgalerie im MUSA 7.4.–5.5.]. Vienna: MUSA, 2011, n. p.

„Kritik, Künstler, Kunstmarkt“. In: Die Presse, 24. November 2010 [= Newspaper Supplement: Wiener Vorlesungen, Dialogforum der Stadt Wien, Kunst. Markt. Geld]

„Symposion Himmelberg 2010“. In: Heuer, Johannes; Reimer, Gisela (eds.): Symposion Himmelberg 2010
[Dokumentation des Symposions Himmelberg 2010]. Wien: 2010, p. 1f.

„Narration in Bildern“. In: Kulturabteilung der Stadt Wien (ed.): Doroteya Petrova [Exhibition at the Start-Gallery of the City of Vienna MUSA 5 March – 1 April] Vienna: MUSA, 2010, n. p.

„Ich glaube dir nicht mehr. Zu Michael Endlichers Inverted Icons“, Online: http://www.endlicher.at/new/worte.php?lng=de&view=141&refid=2> [besucht 2011-03-08]

„Ursprünge und Universalien – Sprachen und Schriften“. In: etcetera, No. 36/ 2009, p. 4–9

„remove the whole crap. Bernhard Hosa“. [dt./ engl.] In: Friesinger, Günther (ed.): Urban Hacking. paraflows 09
[Catalogue of the Festival for Digital Cultures Paraflows 09]. Vienna: edition mono/ monochrom, 2009, p. 53f.

„Gespräche über das Werk von Helga Philipp“ [dt.]. In: Bast, Gerald; Aigner, Carl (eds.): Helga Philipp, Poesie der Logik. Vienna, New York: Springer, 2009, p. 212–229 / Spohn, Anna: „Talks about the work of Helga Philipp“ [engl.]. In: Bast, Gerald; Aigner, Carl (eds.): Helga Philipp, Poesie der Logik. Vienna, New York: Springer, 2009, p. 240–245

„Homo Delinquens“, „Kriminologie und Kriminalbiologie/ Criminology and Biological Criminology“,„Vermessen/
Mesured“, „Ohne Schuld keine Strafe/ Without Guilt no Punishment“ [dt./ engl.]. In: Hosa, Bernhard; Spohn, Anna (eds.): Bernhard Hosa, 2 9 15 13 1 19 3 8 9 14 5. Vienna, 2009, p. 9f., p. 17–20, p. 27f., p. 34–37

„Helga Philipp – Realer Raum und imaginäre Dreidimensionalität“. In: Aigner, Silvie; Hauenfels, Theresia (eds.): Raum:Konzepte – Stadt als Dialog – Struktur als Modell. Vienna: Praesens, 2008, p. 13–17

„Text als Zeichen – Zeichen als Bild, der visuelle Aspekt der Konkreten Poesie“. In: Aigner, Silvie; Hauenfels, Theresia (eds.): Schrift als Form – Kunst als Poesie. Vienna: Praesens, 2006, p. 24–29

Publication of Artistic Work (Selection)

Vorarlberger Landesmuseum und Kunsthaus Bregenz (eds.): Bildende Kunst in Vorarlberg 1945–2005.
Biografisches Lexikon. Hohenems: Bucher Verlag, 2006, p. 291

Hauenfels, Theresia (ed.): Skin [Katalog zur gleichnamigen Ausstellung im CAFA-Museum Peking]. Waidhofen an der Ybbs: Raumimpuls, 2005, p. 40f., p. 86

Kuratorium Palais Lichtenstein Feldkirch & Interessensgemeinschaft der Wiesbadner Galerien (eds.): Kunstlandschaft Austria Schwerpunkt Vorarlberg. Feldkirch, Wiesbaden: Palais Liechtenstein, 2003, n. p.

Universität für angewandte Kunst Wien (ed.): Meisterklasse für Malerei o. Univ.-Prof. Adolf Frohner. Wien: University of Applied Arts Vienna, 2002, n. p.

Kulturzeitschrift Sterz, No. 90/2002, Graz, p. 36f.

Editorial Assistance & Proofreading

Editing and Proofreading together with Ralf Eckschmidt: Helmut Draxler: Abdrift des Wollens. Eine Theorie der Vermittlung. Vienna: Turia + Kant, 2016

Editing and Proofreading together with Gloria Withalm: Withalm, Gloria; Spohn, Anna; Bast, Gerald (eds.): Kunst. Kontext. Kultur. Manfred Wagner 38 Jahre Kultur- und Geistesgeschichte an der Angewandten. Vienna et. al.: Springer, 2012 (= Edition Angewandte)

Editorial Coordination of the Book Series „Angewandte Kulturwissenschaften Wien“, Volume 9–23, Praesens Vienna since 2008–2016

Editing and Proofreading: Wagner, Manfred:
Europäische Kulturgeschichte: gelebt, gedacht, vermittelt. Vienna, Cologne, Weimar: Böhlau, 2009 (= Studien zu Politik und Verwaltung, Volume 79, (ed. Wolfgang Mantl, Manfried Welan and Christian Brünner)

 

Boards/ Committees/ Juries

since 2023 Vice Chair or the workers council, University of Applied Arts Vienna

since 2022 Member of the Curricular Committee for the Master program Studies in Art and Culture at the University of Applied Arts Vienna

2022 appointment committee Professorship Kunsttheorie at the University of applied Arts Vienna

2021 appointment committee Professorship New Museum Studies at the University of applied Arts Vienna

2021 Arbeitsgruppe für die Strategische Planung einer Peer-Reviews der Lehramtsstudien an der Universität für angewandte Kunst Wien

2020 Board of the Master program Studies in Art and Culture at the University of applied Arts in Vienna

2018-2020 Idea and Concept Master-Program Cultural Studies, working group

since 2015 Member of the Curricular Committee for the Doctoral program in Philosophy at the University of Applied Arts Vienna

since 2014 Advisory board for the course of lectures Kunst – Forschung – Geschlecht, University of Applied Arts Vienna

since 2012 workers council, University of Applied Arts Vienna

2010-2019 Member of the Curricular Committee for Art Education of the University of Applied Arts Vienna

2010 Member of the Jury for the Project “Wald 2011”, ZS art-Gallery, Vienna

2009 Member of the Jury for the Project “Nachwirkungen ad Alice Schwarzer”,
University of Applied Arts Vienna

 

Supervision of Academic Thesis

Lina Vargas De La Hoz: Eine Annäherung an den Atmosphären-Begriff nach Gernot Böhme am Beispiel der Installation Chandelier of Grief von Yayoi Kusama, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2019

Sarah Pleier: CRASH. J.G. Ballards pornografischer Science-Fiction- Roman und Michel Foucault Begriff der „Heterotopie“, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2023

Lena Feitl: Francesca Woodman: Das Ephemere als feministische Kritik, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2022

Hannah Katzlberger: Aspekte des Schweigens in der Performance Art von Künstlerinnen. Am Beispiel Regina José Galindos Piedra, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2022

Isabella Burtscher: „Wir sind nicht gefährlich, wir sind in Gefahr“. Der Marcus Omofuma Stein und seine Bedeutung als Mahnmal gegen rassistische Polizeigewalt, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2022

Margarita Siebenhofer: Können Bilder zeigen??Eine Analyse und exemplarische Darstellung der Praxis des Zeigens. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2022

Lisa Maria Gruber: Durch Synästhesie zum „Neuen Menschen“. Synästhetische Konzepte zur Abwendung von einer technologisierten Gesellschaft. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020

Daniela Staudinger: Das Vertikale und das Performative Eine exemplarische Untersuchung?anhand der Performance-Kunst in New York seit 1950. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020

Julia Schmidt: Bilder: theoretische und philosophische Aspekte. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020

Jasmin Dorfer: Das Erfassen und Formulieren von Bewegung in der Malerei ausgehend von der Fotografie. Anhand von Étienne-Jules Marey. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020

Sophia Schenk-Mair: Der LehrerInnenhabitus und sein Einfluss auf das LehrerInnenhandeln – In Bezug auf Lernende mit geringerem sozialen Status. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020

Ramona Hirt: Ein Museum im Museum: Das MuKul als kritischer Gegenort. Kann ein Museum im Museum eine alternative Kontextualisierung ermöglichen? Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020

Thi Dao Nha NGO: Der Dritte Raum: Über den Identitätswandel jugendlicher MigrantInnen, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2019

 

Teaching

Lectures

Kultur. Denken. Grundlagen der Kulturwissenschaften (Thinking Culture. Theoretical Principles of Cultural Studies),
Lecture, W 2013/14

Kulturgeschichte – Eine Einführung (An Introduction to Cultural History), Lecture, W 2012/13

Colloquium

Kunst- und Kulturwissenschaftliches Kolloquium: Der Streit (The Dispute) (for Master Students), together with Helmut Draxler, S 2023

Kunst- und Kulturwissenschaftliches Kolloquium (für or Master Students, Helmut Draxler, Alexi Kukuljevic), W 2020/21  

Seminars

Theorien der Unmittelbarkeit (on Immediacy), Seminar, S 2024

Feel Bad! Über das Unerträgliche (On the Unbearable), Seminar, S 2023

Der Weg in die Freiheit. Theorien der Emanzipation (Theories of Emancipation), Seminar, S 2022

Das Auge und der Geist: Eine Ästhetik der Farben (Eye and Mind. Aesthetics of Color), together with Boris Manner, Seminar, W 2019/20

Eine Ästhetik der Unmittelbarkeit (Aesthetics of Immediacy), Seminar, S 2019

Bedeutung, Anspruch und Gegenstand II. Das offene Kunstwerk (Sense, Aspiration and Purpose. The open Work), Seminar, S 2014

Farbe, Sprache, Blick I und II (Color, Language and Visual Perception I and II), , Seminar, together with Boris Manner, W 2012/13 und S 2013

Von ästhetischen Räumen (On the Aesthetics of Spaces), Seminar, W 2015/16

Räume, Orte, Städte (Spaces, Places, Cities), Seminar, S 2015

Arbeit, Raum, Gestaltung (Work, Spaces and Design), Universität für angewandte Kunst Wien & Universität Wien, Institut für Geschichte, together with Peter Becker, Seminar, W 2014/15

Art & Text, Seminar, Universität für angewandte Kunst Wien & Universität Wien, Studienschwerpunkt Kulturwissenschaften & Cultural Studies, S 2012

Magische Praxis und soziale Sensibilität (Sense Aspiration and Purpose. Magical Practice and Social sensibility), Seminar, together with Boris Manner, W 2013/14

Proseminars

Einführung in die Kunsttheorie (Introduction to Art Theory), Proseminar, W 2015/16,
S 2018, S 2020, S 2021, W 2021/22, W 2022/23, W 2023/24

Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten (Introduction to Academic Writing), Proseminar, S 2016, S 2018, W 2018/19, S 2019, W 2019/20, S 2020, W 2020/21, S 2021, W 2021/22, S 2022, W 2022/23, S 2023, W 2023/24, S 2024

Diskurse der Kunst I: Manifest! (Discourses on Art I), Proseminar, W 2014/15

Diskurse der Kunst II: Autorschaft, Werk und Publikum (Discourses on Art II), Proseminar, S 2015

Kunst. Markt. Künstler (Art. Market. Artists), Proseminar, Lektüreseminar, W 2011/12

Diskrepanz Kunstmarkt und Kunstschaffen (On the Discrepancy between Art Market and Art Production), Proseminar,
W 2009/10

Von ästhetischen Räumen. Raumtheoretische Aspekte in den Kulturwissenschaften (On the Aesthetics of Spaces, Spatial Theory in Cultural Studies), Proseminar, S 2014

Räume, Orte, Städte (Spaces, Places, Cities), Proseminar, S 2013

Zur Kulturgeschichte des Wohnens (On the Cultural History of Dwelling), Proseminar, Universität für angewandte Kunst Wien & Universität Wien, Studienschwerpunkt Kulturwissenschaften & Cultural Studies, S 2011, W 2010/11, S 2009, S 2008, S 2007

Schrift. Kultur- und zeichentheoretische Betrachtungen (Writing. Approaches through Cultural Theory and Semiotics), Proseminar, Lektüreseminar, W 2011/12

Schrift, Text, bildende Kunst (Writing, Text, Visual Arts), Proseminar, S 2011

Schrift, Zeichen, Bild: Zur Kulturgeschichte der Schrift (On the Cultural History of Writing),
Proseminar, W 2010/11

Sprache, Schrift und bildende Kunst (Language, Writing and Visual Arts), Proseminar, S 2010

Zur Kulturgeschichte der Schrift (On the Cultural History of Writing), Proseminar, Universität für angewandte Kunst Wien & Universität Wien, Studienschwerpunkt Kulturwissenschaften & Cultural Studies, W 2008/09, W 2007/08

Von Aar bis Zerberus. Tiere und Kreaturen in der
Kulturgeschiche (From Aar to Cerberus. Animals and Creatures in Cultural History), Proseminar, together with Gloria Withalm, S 2012

 

Curated Exhibitions

2017 „color fields, Kay Walkowiak und Michael Kargl“, LLLLLL, Vienna, 2017 (AT)

2010 „in:system“, together with Bernhard Hosa, Schloss Ulmerfeld Lower Austria (with: Miriam Bajtala, Judith Fegerl, Thomas Freiler, Agnes Fuchs, Markus Gradner, Daniel Hafner, Bernhard Hosa, Ulrike Königshofer, Klaus Mosettig, Iris Nitzl, Bernd Oppl, Markus Proschek, Christoph Weber) (AT)

2007 „Helga Philipp & Silvia Grossmann“, together with Silvie Aigner, Rathaus-Gallery, Waidhofen an der Ybbs, Lower Austria (AT)

2002 „Plattform“, Raum für Kunst-Gallery, Altstätten (CH)

 

Fellowships

2010 Research Fellowship of the City of Vienna

2005 Scholarship of the University of Applied Arts Vienna

2004 Fellow of the Emanuel und Sophie Fohn Scholarship

2004 Fellow of the Otto Prutscher Fonds

2002 Fellow of the Emanuel und Sofie Fohn Scholarship

1999 Scholarship of the University of Applied Arts in Vienna

 

Helmut Draxler, Lecturer
Helmut Draxler

Univ.-Lekt. Dr. phil. Helmut Draxler
helmut.draxler@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6501 (Office)

Draxler1

Helmut Draxler was born in 1956 in Graz. He lives in Berlin. As an art historian and cultural theorist, he publishes regularly on contemporary artistic practice and theory.

From 1992 to 1995, Helmut Draxler was director of the Kunstverein in Munich and from 1999 to 2012 professor of aesthetic theory at the Merz Akademie, Stuttgart. In cooperation with Sabeth Buchmann and Stephan Geene, he worked on the research project „film and biopolitics“ at Jan van Eyck Academie, Maastricht from 2004 until 2006. From 2005 to 2008, he was a member of the advisory coucil for acquisitions at the Nationalgalerie, Hamburger Bahnhof in Berlin. Helmut Draxler was professor of art theory and art education at the Academy of Fine Arts in Nuremberg from 2013 until 2014 and Professor of art theory at the University of Applied Arts Vienna from 2014 until 2023.

Publications

Author

Die Wahrheit der Niederländischen Malerei. Eine Archäologie der Gegenwartskunst. Paderborn: Brill / Fink Verlag, 2021

Abdrift des Wollens. Eine Theorie der Vermittlung (2. Auflage mit einem Anhang). Vienna: Turia + Kant, 2017

Abdrift des Wollens. Eine Theorie der Vermittlung. Vienna: Turia + Kant, 2016

Gefährliche Substanzen. Zum Verhältnis von Kritik und Kunst. Berlin: b-books, 2007

Die Gewalt des Zusammenhangs. Raum, Referenz und Repräsentation bei Fareed Armaly. Berlin: b-books, 2007

Editor

Michael Dreyer. Theorie und Plastik. Berlin: Verbrecher, 2016

Theorien der Passivität. München: Fink Verlag, 2013 (gemeinsam mit Kathrin Busch)

Ein kritischer Modus? Die Form der Theorie und der Inhalt der Kunst. Vienna: Schlebrügge Editor, 2013 (gemeinsam mit Tanja Widmann)

Film, Avantgarde, Biopolitik. Vienna: Schlebrügge Editor, 2009 (gemeinsam mit Sabeth Buchmann und Stephan Geene)

Shandyismus. Autorschaft als Genre. Stuttgart: Merz und Solitude, 2007

Articles and Essays

„Polarisierung und Ressentiment. Ein Nachtrag zur Debatte“, in: MERKUR. Zeitschrift für europäisches Denken, 78 Jg., Heft 896, Januar 2024, p. 17-27

„Würde kann es nur für alle geben. Zu Omri Boehms >>Radikaler Universalismus<<, in: MERKUR. Zeitschrift für europäisches Denken, 77. Jg, Heft 892, September 2023, p. 61-68

„Dan Graham (1942 – 2022)“, Hysterien. Springerin 2/2022, p. 76–77, online: https://www.springerin.at/2022/2/dan-graham-19422022/

„Getting rid of the sad passions. Space travel in the age of infinite paranoia“, in: Bernadette Van-Huy, Turn the Mirror Upside Down, Butcher’s Blätter #4, April 2022, n.p.

„Die Couch als Bild: Zur Romantik der Verdinglichung bei Amelie von Wulffen“, in: Amelie von Wulffen, Ausstellungen 2018 – 2022, Ausstellungskatalog Kunsthalle Bern, Établissement d‘ en face, Brüssel; Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2022, p. 148-153.

„DAS WIR-IDEAL. Zur Kritik der Kollektivität“, in: Texte zur Kunst, Heft 124, Dezember 2021, p. 43-64.

„Die Matrix oder: Um was geht es, wenn Theorie und Praxis aufeinandertreffen?“, in: Karola Kraus (ed.), Heimo Zobernig, Ausstellungskatalog (Mumok Wien 2021), Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2021, p. 22-26

„Postscript“. Helmut Draxler and Andrea Fraser, in: Eric Golo Stone (ed.), Services Working Group. January 22-23, 1994, organized by Helmut Draxler and Andrea Fraser, Vancouver: Filllip, 1994, p. 377-408

„o.T.“, in: Gerhild Steinbuch, Sandro D. Huber, Sabine Konrath, Greta Pichler u.a. (eds.), alles oder nichts wortet. Festschrift für Ferdinand Schmatz, Boston/Berlin: DeGruyter, Edition Angewandte, 2020, p. 41-48

„Transformation und Struktur. Helmut Draxler im Gespräch mit Rini Tandon über den Minimalismus als künstlerisches Vokabular“, in: Sabine Folie (ed.), Rini Tandon. to spaces unsigned, Boston/Berlin: DeGruyter, Edition Angewandte, 2020, p. 125-211

„How bad can you go?“, in: BAD. Florian Hüttner, Dortmund: Verlag Kettler, 2020, n.p.

„Ideology“, in: Gogarty, Larne Abse; Hemingway, Andrew (eds.), Keywords for Marxist Art History Today, in: Kunst und Politik. Jahrbuch der Guernica-Gesellschaft, Band 21, 2019, p. 59 – 68

„Evidenzen vermeiden. Die Wahrheit der Ausstellung“, in: Krüger, Klaus; Werner, Elka A.; Schalhorn, Andreas (eds.), Evidenzen des Expositorischen. Wie in Ausstellungen Wissen, Erkenntnis und ästhetische Bedeutung erzeugt wird, Bielefeld: transcript Verlag, 2019, p. 43 – 52

„Die Bedingungen des Unbedingten. Zum Verhältnis von Pädagogik und Kunst“, in: Riethmüller, Jürgen (ed.), Teach-In. Diskursreihe zum Kunst- und Gestaltungsstudium Nr. 5, Merz Akademie. Hochschule für Gestaltung, Kunst und Medien, Stuttgart, 2019, p. 30 – 44

„Die Kunst der Diskriminierung“, in: Texte zur Kunst, 29. Jg., Vol. 113, März 2019, p. 116–125

„Eine unerhörte Subjektivität“, in: Buchmann, Sabeth; Kastner, Jens; Sonderegger, Ruth; Spiegl, Andreas (eds.), Die Stimme als Voice & Vote. Festschrift für Diedrich Diederichsen, Berlin: b_books Verlag, 2018, p. 49-55

„Warum Kunstkritik?“, in: Kleesattel, Ines; Müller, Pablo (eds.), The Future is Unwritten. Position und Politik kunstkritischer Praxis, Zürich: Diaphanes Verlag, 2018, p. 51-59

„I have survived. The Post-Apocalyptic Subject and the Trauma of Psychoanalysis“, in: Kröner, Toni; Preston, Laura; Widmann, Tanja (eds.), Post-apocalyptic Realism, Published after the series of events „Postapokalyptischer Realismus: It´s After the End of the World. Don´t you know that yet?“ (Museum Brandhorst, Bayerische Staatsgemäldesammlungen), Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2018, p. 83-88

„Veränderung verändern. Postrevolutionäre Perspektiven zum Ausstellen der Revolution. Johannes Porsch im Gespräch mit Helmut Draxler“, in: Porsch, Johannes; Saxenhuber, Hedwig; Schöllhammer, Georg (eds.), Wer war 1968? Katalog zu den Ausstellungen WER WAR 1968? Kunst, Architektur, Gesellschaft (LENTOS, NORDICO) und SCHLUSS MIT DER WIRKLICHKEIT! Avantgarde, Architektur, Revolution, 1968 (Landesgalerie Linz des Oberösterreichischen Landesmuseums), Salzburg: Verlag Anton Pustet, 2018, p. 309-316

„Das Wissen der Spaltung. Über die symbolischen Bedingungen des künstlerischen Wissens“, in: Busch, Kathrin; Dörfling, Christina; Kathrin Peters, Kathrin; Szántó, Ildikó (eds.): Wessen Wissen? Materialität und Situiertheit in den Künsten, Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2018, p. 17–29, online: https://opus4.kobv.de/opus4-udk/frontdoor/deliver/index/docId/1269/file/Draxler.pdf

„Professor Bartleby? Oder: Die unbedingte Lehre. Ein Gespräch zwischen Kathrin Busch, Helmut Draxler und Michael Dreyer“, in: Michael Dreyer (ed.): TEACH-IN, Diskursreihe zum Kunst-Gestaltungsstudium, Merz Akademie, Hochschule für Gestaltung, Kunst und Medien, Stuttgart, 2018, p. 26–44

Structures of Response. Adrian Piper´s Transformation of Minimalism, in: Essay 5, Berlin: S*I*G Verlag, 2018, p. 1–22

„Traumatic or Utopian Other? Conditions of Emancipation: Phantasy, Reality, and Depression“, in: Filozofski vestnik, Vol. 38 No. 3 (2017), p. 79–90, online: https://ojs.zrc-sazu.si/filozofski-vestnik/article/view/6695

„Vom Nutzen der Nutzlosigkeit. Zur Rolle einer institutionellen Kunsterziehung heute“, in: Bast, Gerald; Seipenbusch-Hufschmied, Anja; Werkner, Patrick (eds.): 150 Jahre Angewandte. Von der Kunstgewerbeschule zur heutigen Universität, Vienna: De Gruyter, 2017, p. 228–233

„Krise als Form. Revisionen zur Geschichte der Gegenwart“, in: Krise als Form. Springerin 2/2017, p. 17–20

„Anstiftung zur Abdrift / Slipping off Success“, in: Stephan Dillemuth – Schall und Rauch. Eine Revue in Bildern (Ausstellungskatalog), Künstlerhaus – Halle für Kunst & Medien Graz, 2017, p. 128–136

„We are the Museum. Allegory of Institutional Power“, in: Joseph Beuys – Greetings from the Eurasien, London: M HKA, Koenig Books, 2017, p. 66–71

„Das Unbewusste ist strukturiert wie eine Ware. Helmut Draxler und Kerstin Stakemeier über „The Capitalist Unconscious“ von Samo Tomsic“, in: Texte zur Kunst, Heft No. 107, September 2017, p. 140–144

„Aber wer sind sie?“ Roundtablegespräch mit Manuela Bojadzijev, Nikita Dhawan und Christoph Menke, moderiert von Helmut Draxler zu Flucht und Migration als Herausforderungen des politischen Denkens, in: Texte zur Kunst, Heft No. 105, March 2017, p. 35–61

„Eine Ethik der Demobilisierung. Ein Gespräch mit Helmut Draxler“, in: sex muss sterben # 4. Ein Magazin von Sebastian Stein und Stephan Janitzky, Sommer 2016, n.p.

„Die Alternativen der Mobilisierung. Ein Gespräch zwischen Helmut Draxler und Ariane Müller zu seinem neuen Buch Abdrift des Wollens. Eine Theorie der Vermittlung, Turia + Kant 2016″, in: starship magazine, No. 15, Oktober 2016, p. 99–105

„Kein Spaß? Zur Kritik der Komplexität“, in: <http://www.volksbuehne-berlin.de/deutsch/denkzeichen/denkzeichen_201617/>http://www.volksbuehne-berlin.de/deutsch/denkzeichen/denkzeichen_201617/

„Materialism“, in: October 155, Winter 2016, p. 35–37

„Always polarize? Bedingungen und Grenzen einer Argumentationsfigur”, in: Texte zur Kunst, 26. Jg., Vol. 101, März 2016, p. 56–69

„Kanon der Existenz. Ethik der Pause“, in: Texte zur Kunst, 25. Jg., Vol. 100, Dezember 2015, p. 192

„My Marx. Differenz im Universalismus“, in: Texte zur Kunst, 25. Jg., Vol. 99, September 2015, p. 156–159

„Jenseits von ‚Kunst und Politik‘. Die Kunst des Phantasmas“, in: Dominik Sittig, Die anwesenden Eltern (Ausstellungskatalog), kestnergesellschaft Hannover, 2015, p. 43–57

„Wenn Medien zur Bühne werden, Über das schwierige Verhältnis von Kunst und Politik im Kunstaktivismus“, in: Theater heute. Jahrbuch 2015, Sondernummer Konsens Kultur, p. 96–102

„Jenseits des Augenblicks. Geschichte, Kritik und Kunst der Gegenwart“, in: Eva Kernbauer (ed.): Kunstgeschichtlichkeit. Historizität und Anachronie in der Gegenwartskunst, Paderborn: Wilhelm Fink, 2015, p. 129–143

„Die Abkehr von den Wenden. Eine zentrifugale Avantgarde (1986 – 1993)“, in: Matthias Michalka (ed.), to expose, to show, to demonstrate, to inform, to offer. Künstlerische Praktiken um 1990, (Ausstellungskatalog) Mumok, Vienna, 2015, p. 47–62

„On the Brink of the Abyss of the Political: The Aesthetic and the Flesh“, in: Ensslin, Felix; Klink, Charlotte (eds.): Aesthetics of the Flesh, Berlin: Sternberg Press, 2014, p. 135–152

„The Turn from the Turns: An Avant-Garde Moving Out of the Centre (1986–1993)“, in: Decter, Joshua; Draxler, Helmut u.a.: Exhibition as Social Intervention. ‚Culture in Action’ 1993, London: Afterall Books, Exhibition Histories and Koenig Books, 2014, p. 44–64

„Alienation through History. The Partiality of Contemporary Art“, in: Manifesta 10. The European Biennial of Contemporary Art (Curated by Kasper König), St. Petersburg (The State Hermitage Museum) und London: Koenig Books, 2014, p. 40–43

„Anteil am Anderen. Politik und strukturelle Ambivalenz“, in: Rachel Mader (ed.): Radikal Ambivalent. Engagement und Verantwortung in den Künsten heute, Zürich, Berlin: Diaphanes, p. 15–27

„Auf Biegen und Brechen“. In: Leon Filter: Biegen, Berlin: August Verlag, 2014, p. 119–125

„Was tun? Was lassen? Passivität und Geschichte“, in: Busch, Kathrin; Draxler, Helmut (eds.): Theorien der Passivität, München: Fink, 2013, p. 196–215

„Der Inhalt der Form. Strukturen der Repräsentation und die Raum/Zeit der Sammlung“, in: Folie, Sabine; Holz, Georgia; Lafer, Ilse (eds.): Ein Buch über das Sammeln und Ausstellen konzeptueller Kunst nach der Konzeptkunst, Vienna (Generali Foundation) und Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2013, p. 203–218

„Über das Sammeln Kritischer Kunst. Hal Foster und Helmut Draxler im Gespräch“, in: Folie, Sabine; Holz, Georgia; Lafer, Ilse (eds.): Ein Buch über das Sammeln und Ausstellen konzeptueller Kunst nach der Konzeptkunst. Vienna (Generali Foundation) und Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2013, p. 231–243

„Logik“, in: Schafaff, Jörg; Schallenberg, Nina; Vogt, Tobias (eds.): Kunst-Begriffe der Gegenwart. Von Allegorie bis Zip, Köln: Verlag der Buchhandlung Walter König, 2013, p. 157–161

„The Drifitng of Volition. A Theory of Mediation“, in: Maria Lind (ed.): Performing the Curatorial: Within and Beyond Art, Berlin: Sternberg Press, 2012, p. 89–113

„A Culture of Division: Artistic Research as a Problem“, in: metroZones (ed.): Faith is the Place. The Urban Cultures of Global Prayers, Berlin: b-books, 2012, p. 124–129

„Return of the Proof“, in: Moss, Avigail; Stakemeier, Kerstin (eds.): Painting – The Implicit Horizon, Maastricht: JvE, 2012, p. 130–149

„Crisis as Form. Curating and the Logic of Mediation“, in: On Curating, No. 13. Online.
http://www.on-curating.org/files/oc/dateiverwaltung/old%20Issues/ONCURATING_Issue13.pdf

„In Sorge um das Soziale. Linke Lebensbegriffe und die biopolitische Herausforderung“, in: Muhle, Maria; Thiele, Kathrin (eds.): Die biopolitische Konstellation, Berlin: August Verlag, 2011, p. 199–226

„Der Fluch der guten Tat. Autonomieanspruch und Ideologieverdacht in der politischen Kunst“, in: Texte zur Kunst, No. 80 (Dezember 2010), p. 34–41

„Wie können wir Sound als Kunst wahrnehmen? Medium und Code des Hörbaren in musealen Kontexten“, in: Rainer, Cosima; Rollig, Stella; Daniels, Dieter; Ammer, Manuela (eds.): See This Sound. Versprechungen von Bild und Ton, Linz, Köln: 2009, p. 20–25

„Der Habitus des Kritischen. Über die Grenzen reflexiver Praxis“, online_ http://translate.eipcp.net/transversal/0308/draxler/de

Events

Conference „The Practice of Criticism“, 1.6.-2.6.2023, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie gem. mit Abteilung Malerei

Tagung „Nachleben des Tranzendentalen“, 27.10.-28.10.2022, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie gem. mit Abteilung Philosophie

Online-Tagung „Was tun? Was lassen? Denken und Kritik der Politik, 27.1.-28.1.2021, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie gem. mit Abteilung Philosophie

Tagung „Fundamentalästhetik. Gibt es eine Kunst des Seins?“, 29.1./30.1.2020, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie

Ringvorlesung „Was hat Philsophie zu den Problemen der Zeit zu sagen?, WS 2018/19, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie

Symposium „Krise als Form. Revisionen zur Geschichte der Gegenwart“, 27.1./28.1.2017, Universität für angewandte Kunst Wien (Abt. Kunsttheorie gem. mit Wissenstransfer)

Phantasma und Politik. Eine Veranstaltungsreihe zu realen Sehnsüchten und zum Begehren nach Relevanz in Theater, Kunst und Musik, Hebbel am Ufer, Berlin, 2013-2015, http://www.hebbel-am-ufer.de/programm/festivals-und-projekte/phantasma-und-politik/

Figuren der Verknüpfung. Eine freie Akademie auf Zeit, Kunstverein Nürnberg, 2014, http://kunstvereinnuernberg.de/Veranstaltungen/2014/Figuren%20der%20Verknüpfung/

Postrevolutionärer Film. Nachtrag zur Umwälzung, Aufstand im Rückblick,Tagung, IWK, Wien, 2014 (gemeinsam mit Drehli Robnik) http://www.iwk.ac.at/wp-content/uploads/2014/03/Postrev.Abstracts_neu3.pdf

Das Jetzt ist die Nacht. Geschichte und Allegorie der Gegenwart. Tagung Akademie der Bildenden Künste, Nürnberg, 2013, http://www.adbk-nuernberg.de/symposium/#

Exhibitions

The Content of Form, Generali Foundation, Vienna, 2013, http://foundation.generali.at/info/archiv/2015-2013/ausstellungen/the-content-of-form.html

Shandyismus. Autorschaft als Genre, Secession, Vienna, 2007, http://www.secession.at/art/2007_shandyismus_d.html

Die Utopie des Designs, Kunstverein München, 1994

Die Botschaft als Medium/The Message as Medium, Museum in Progress, Vienna, 1990/1991, www.mip.at/projects/botschaft-als-medium

Marina Vishmidt, Head
Marina Vishmidt

Univ.-Prof. Marina Vishmidt, PhD
marina.vishmidt@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6500

EDUCATION

2008-2013 PhD Critical Management and Political Economy, Queen Mary, University of London, supervised by Prof. Peter Fleming

2003-2004 MA Modern European Philosophy, Centre for Research in Modern European Philosophy, Middlesex University, London, supervised by Dr. Ray Brassier

1994-1998 BA Liberal Arts, Sarah Lawrence College, New York

1996-1997 Read Ethical and Moral Philosophy, Continental Philosophy and Critical Theory, Wadham College, University of Oxford

GRANTS, RESIDENCIES, FELLOWSHIPS

Fellow, Leuphana Institute of Advanced Studies in Culture and Society, Lüneburg, 2024/25

Rudolph Arnheim Guest Professorship in Art History, Humboldt University, Berlin, April-September 2022

Visiting Professorship, Department of Critical and Cultural Theory, Södertörn University, Stockholm, September 2020

Research Fellow with the ‘Social Reproduction: Looking for Jeanne’ (2019 – 2022) project, funded by the Swedish Research Council

MeCCSA Climate Change Network Grant, for ‘End-of-World Trade’ conference, June 2019

Digital Worldmaking Fund, Goldsmiths, grant for ‘End-of-World Trade’ conference, June 2019

ACADEMIC

Programme Director and Lecturer

MA Culture Industry, Department of Media, Communications and Cultural Studies, Goldsmiths, University of London (2016–2023)

Theory Seminar Leader

MA Art Praxis, Dutch Art Institute, ArtEZ University of the Arts, Arnhem (2014-2018)

PhD Supervision

University of Applied Arts Vienna (2023 – present)

Goldsmiths (2016 – present)

Royal College of Art (2019 – 2020)

CONSULTANCY and CURATORIAL

ArtsHub, Copenhagen (2024-25)

Co Editor

Art and Work publication series, PARSE (Platform for Artistic Research Sweden), Valand Academy,  Gothenburg (2018 – 2019)

JURIES and REVIEW

Riksbanken Jubileumsfond, Sweden (2020)

PROFESSIONAL ASSOCIATIONS, BOARDS

2018 – Present

Manuscript Reviewer, Theory, Culture & Society, Polish Journal of Aesthetics, Critical Times

Boards: Critical Theory and the Critique of Society series (Bloomsbury Academic); South as a State of Mind journal; Conditions artist studio programme (London)

Organising committee: Marxism in Culture seminar series

PUBLICATIONS

AUTHORED BOOKS

Speculation as a Mode of Production, Brill, Leiden, 2018; paperback Haymarket, Chicago, 2019

Reproducing Autonomy: Work, Money, Crisis and Contemporary Art, co-author Kerstin Stakemeier, Mute, London and Berlin, 2016

EDITED BOOKS

2018 – present

Speculation, Documents of Contemporary Art series, Whitechapel Gallery and MIT Press, London and Cambridge, MA

2023

‘Nothing to See Here: On the Bracketing of the Spectator in a Hyperrelational Exhibition’, documenta 15 dossier, Grey Room 92, 117-23

2022

‘Between Equal Rights: Class and Other Struggles in the Image Field’, Oxford Art Journal, 45:2, 307-23

‘”Only as Self-Relating Negativity”: Infrastructure and Critique’, Journal of Science and Technology of the Arts:  Special Issue On Criticism: Is there a place (still) for criticism? 13:3, 13-24

2021

‘Art and Class Struggle’ roundtable, ARTMargins 10:3, 118-21

2020

‘Bodies in Space’, Radical Philosophy 208 (Autumn 2020), 33-46

2019

‘Mediation‘, Kunst und Politik, Jahrbuch der Guernica-Gesellschaft: Schwerpunkt – Keywords for Marxist Art History Today, Larne Abse Gogarty and Andrew Hemingway, eds., 21, 87-96 

‘Arte, tecnologia e repetição’, Porto Arte Revista de Artes Visuais, 24:40, 1-27

‘The Hard Labour of Speculation: Shaping a Reflection on Methods’, MaHKUscript. Journal of Fine Art Research, 3:1

‘Anti-Fascist Art Theory’ roundtable, Third Text 158, 33:3, 1-17

2018

‘Anomaly and Autonomy: On the Currency of the Exception in the Value Relations of Contemporary Art’, Zeitschrift für Kunstgeschichte 81:4, 588-600

‘Realism Today?’ roundtable, ARTMargins 7:1, 58-82

JOURNALS – REVIEWS

2022

Review of Sophie Cras, Artist as Economist: Art and Capitalism in the 1960s, caa.reviews, March 11

2020

‘Sedimented Forms: Coming Back to Autonomy’, CLCWeb: Contemporary Literature and Culture, 22:3

BOOK CHAPTERS

2023

‘Corporeal and abstract: Is there a “left biopolitics“ of bodies?‘, The Body Productive: Rethinking Capitalism, Work and the Body, Steffan Blayney, Joey Hornsby and Savannah Whaley, eds., Bloomsbury Academic, London

2022

‘“A Self-Relating Negativity“: Where Infrastructure and Critique Meet‘, Broken Relations: Infrastructure, Aesthetics, and Critique, Martin Beck, Beatrice von Bismarck, Sabeth Buchmann and Ilse Lafer, eds., Spector Books, Leipzig

‘Introduction: Unionism, Diversity of Tactics, Ceaseless Struggle: Dispatches from Cultural Workers’ an ‘Lexicon Entry: Autonomy and Heteronomy, Speculative Subjectivity’, Paths to Autonomy, Noah Brehmer and Vaida Stepanovaite, eds., Lost Property Press, Vilnius and Minor Compositions/Autonomedia, Colchester/New York/Port Watson

‘Deep Learning Infrastructural Critique’, with Ilan Manouch, Between the Material and the Possible: Infrastructural Re-examination and Speculation in Art, Bassam El Baroni, ed., Sternberg Press and Edith-Russ-Hauss, London and Oldenburg

2021

‘Die Möglichkeit einer spekulativen Produktionsweise‘, Das ?sthetisch-Spekulative, Kathrin Busch, Georg Dickmann, Maja Figge, Felix Laubscher, eds., Wilhelm Fink and Brill, Leiden

‘Money’, glossary entry, Understanding Marx, Understanding Modernism, Mark Stevens, ed., Bloomsbury, London

‘Documentary – Disjunction: A Conversation Between Raphaël Cuomo, Maria Iorio, Wendelien van Oldenborgh and Marina Vishmidt about the Films The Interpreter and No False Echoes’, Mira Fliescher, Fabian Goppelsröder and Dieter Mersch, eds., Sichtbarkeiten 4: Praktiken visuellen Denkens, Diaphanes, Zürich

2020

‘New Ruins’, beyond repair, Natascha Sadr Haghighian and Ernest Ah, eds., Archive Books, Berlin

‘Social Reproduction: New Questions for the Gender, Affect and Substance of Value’, with Zöe Sutherland, The New Feminist Literary Studies, Jennifer Cooke, ed., Cambridge University Press, Cambridge

‘A Conversation: Melanie Gilligan and Marina Vishmidt’, Not Working Reader, Maurin Dietrich and Gloria Hasnay, eds., Kunstverein München and Archive Books, Munich and Berlin

‘The Opposite of Machine Intelligence’, Risquons-Tout: Contemporary Artists Venture Into Risk, Unpredictability and Transgression, Dirk Snauwert, ed., WIELS/Mercatorfonds, Brussels

‘Relatable Alienation: The Logic and History of an Idea’, What the Fire Sees: A Divided Reader, Eleanor Weber and Camilla Wills, eds., Divided Publishing, Brussels

‘Accumulating Futures’, Futurity Report, Eric C.H. de Bruyn and Sven Lütticken, Sternberg Press, Berlin

‘Arte Futile: The Gift That is No-one’s to Give and Which No-one Wants to Receive’, with Anthony Iles, The Trouble with Value: Art and its Modes of Valuation, Kris Dittel, ed., Onomatopee, Eindhoven

2019

‘Speculation in a Sense: Aesthetics and Real Abstraction’, In the Mind, but Not from There: Real Abstraction and Contemporary Art, Gean Moreno, ed., Verso, London and New York

‘Female Entropy: Social Reproduction as Problem and Medium’, Of Other Spaces: Where Does Gesture Become Event?  Sophia Yadong Hao, ed., Sternberg Press, Berlin

2018

‘Art, Technology, and Repetition’, Handbook of Frankfurt School Critical Theory, Beverley Best, Werner Bonefeld, Chris O’Kane, Neil Larsen, eds., SAGE, Thousand Oaks, CA

GENERAL PUBLICATIONS

2022

‘Why Must You Reduce Everything to Money’, autoreduction, Dora Budor, ed., Mousse Publishing – Progetto — Oaza Books, Milan – Lecce – Zagreb

‘Basement Jazz: Dora Budor’, Mousse 81, Fall 2022

Library column: Let’s Take Back Our Space, Camera Austria 159

‘Breathing and Breaking: Georgia Sagri’s IASI’, Afterall Online, October

‘Security Theater: On Pilvi Takala’s Close Watch’, Camera Austria 158

2021

‘Cuerpos en el espacio: En los extremos de la vulnerabilidad‘, Concreta: Sobre creacion y teoria de le  imagen, issue 17

‘Post-Reality Markets and Structured Financial Time Products’, Making & Breaking, issue 2

2020

‘Spaces of Speculation: Movement Politics in the Infrastructure – An Interview with Marina Vishmidt’, with Andreas Petrossiants, historical materialism blog, November 14

Response, Nicholas Brown, Autonomy: The Social Ontology of Art Under Capitalism, Nonsite journal, ‘The Tank’, September 10

‘On Cameron Rowland’, Artforum, April, 58:8

‘Preview: Cameron Rowland at the ICA, London’, Artforum, January, 58:5

2019

‘Books: Best of 2019 – Anne Boyer, The Undying’, Artforum, December

2018

‘How Art Works in the Speculative Mode of Production’, WORK MARATHON publication, Claude Adjil, Catarina Avaneo, Kostas Sasionopoulos, eds., Serpentine Gallery, London

‘Difference and the Universal in Legacies of Feminism’, with Zöe Sutherland, Extra States: Nations-in-Liquidation, Extra City Cahier #4, e-flux and Kunsthal Extra City, Antwerp

‘Foreword: Unlearning to Unlearn’, with Kerstin Stakemeier, Unlearning Exercises: Art Organizations as Sites of Unlearning, Binna Choi, Annette Krauss and Yolande van der Heide, eds., Casco Art Instituteand Valiz, Utrecht and Amsterdam

‘”The unwillingness of shorter technicians to sample in deeper water”: Crashing Around in the Milieu’, text as part of MILIEU exhibition, Krobath Gallery, Vienna, 14.9 -13.10

‘Pure Maintenance’, South as a State of Mind, 10, Summer/Fall

‘Resilience, or . . .’, commissioned by Let’s Get Together and Call Ourselves an Institute, Chapter Thirteen

PRESENTATIONS, PAPERS, DISCUSSIONS

KEYNOTES

‘Institutional Mediation in the Age of Redundancy, or, The ‘Beyond Repair Manual’, BxNU Symposium: Reorganising Cultural Institutions, BALTIC and Northumbria University, Baltic 39, Newcastle, 29 June

2019

GENERAL

2024

Respondent, book launch Immanent Externalities: The Reproduction of Life in Capital by Rebecca Carson, Marx and Philosophy Society workshop, 11 February

Respondent, book launch Towards a Transindividual Self by Ana Vujanovic and Bojana Cvejic, Archive Books, Berlin, 12 January

2023

Presentation, Organisation as a Medium of Contemporary Art, Leuphana University, Lüneburg, 13 November

In conversation with Sven Lütticken, launch of Objections: Forms of Abstraction vol. 1, ProQM, Berlin, 10 November

‘De-production’, with Kerstin Stakemeier, Master-Symposium: Hope and Labour: Artists Working (for) Future, Zürich University of the Arts, 27 October

Presentation, Conditions X ICA, London, 25 July

‘Unexpected Spaces of Learning’, with Annette Krauss and Emily Pethick, THE EDUCATIONAL WEB, Symposium, Kunstverein in Hamburg, 1 July

Presentation, PART-TIME COMMITMENT Working Group #2: Infrastructures, Liberal Discomfort, Disruption, Lothringer 13 Halle, München, 10 June

‘Writing & Art: TECHNE conflux #3’, University of the Arts London/London College of Communication, 12 May

Speculation reader presentation, with PiRaMMMida and Aris Komporozos-Athanasiou, Whitechapel Gallery, London 4 May

Presentation, Assistances (Working Title), Kunstraum Leuphana, Lüneburg, 15 April

Discussant, ‘Images of Class: Capturing a Protean Subject’, presentation of Images of Class: Operaismo, Autonomia and the Visual Arts (1962-1988), Jacopo Galimberti (Verso, 2022) and discussion, The Courtauld, London, 24 February

2022

‘Entropy and Atrophy: Non-Identity in Non-Essential Infrastructure’, IZK | Institute for Contemporary Art, Technische Universität, Graz, 6 December

‘Presentation of Chapter on Art’, SAGE Handbook of Marxism Book Panel, 19th Annual Historical Materialism Conference, London, 10-13 November

‘Conflict of Disinterests: On Models of Accumulation and Their Exceptionalisms’, 19th Annual Historical Materialism Conference, London, 10-13 November

‘Policy and/or Praxis: Some Episodes from the Organising Continuum’, 19th Annual Historical Materialism Conference, London, 10-13 November

In conversation with Anja Kirschner, UNICA, Fluentum, Berlin, 16 July

‘Abstraction and Abjection’, round table on The Digitally Disposed (Seb Franklin), diffrakt, Berlin, 7 July

‘From Speculation to Infrastructure: Material and Method in the Politics of Contemporary Art’, Arnheim Public Lecture, Stiftung Brandenburger Tor, Berlin, 4 July

‘Loading Terminal’ w/ Danny Hayward, Annenstrasse 53, Graz, 24 May

‘Critical Infrastructure, Infrastructures of Critique’, Broken Relations: Infrastructure, Aesthetics, and Critique conference, Akademie der bildenden Künst, Vienna, 21 May

‘Natural Capital’, Abstraction and Economy lecture series, University of the Applied Arts, Vienna, 30 March

2021

Participant, Totality Inside Out plenary roundtable, Marxist Literary Group-Institute for Culture and Society, 2021, 18 June

2020

IAS Talk Pieces: Concepts for the ‚New Normal‘. #1 Speculation, Institute of Advanced Studies, University College London

‘High Culture/Low Wages’, panel at Paths to Autonomy series, Luna6 Social Centre, 1 Dec

Panel discussion, ‘Pandemic as Financial Crisis’, 12th Critical Finance Studies Conference, 27 August

‘Producing the Vulnerable Body in a Biopolitical Crisis’, Art Criticism and the Pandemic series, Art Monthly and the Paul Mellon Centre for Studies in British Art, 10 July

‘Speculative Loops: Speculation as a Mode – of Production, of Accumulation, and Time Navigation’, CRISIS! series, 1856, Melbourne, 4 July

Interview with Andreas Petrossiants, e-flux podcasts, 18 June

‘Speculative Finance Speculative Fiction’, panel at Red May, Seattle, 17 May

Book presentation, Yale Union, Portland, OR, 18 April

Journal issue presentation, contributor, Kunst und Politik, Jahrbuch der Guernica-Gesellschaft: Schwerpunkt  –  Keywords for Marxist Art History Today, Marxism in Culture Seminar, Institute of Advanced Studies, 6 March

Respondent, Dave Beech, Art and Postcapitalism, Chelsea College of Art, 27 February

Book presentation, Speculation as a Mode of Production, Astrid Noack Atelier, Copenhagen, 18 February

Book presentation, Speculation as a Mode of Production, with Dave Beech and Anthony Iles, Marxism in Culture Seminar, Institute of Advanced Studies, 14 February

‘The Redistribution of Time: Responsibility and Negation Midst the Plethora’, Art Dept Public Programme, Goldsmiths, 10 February

2019

‘Speculation as a Mode of Production: Of Art, of Value, of Subjects and of Reasons’, Kunsthistorisches Seminar, Kunstmuseum Basel, 11 December

‘Between Equal Rights, Seeing Decides? Class and Other Struggles in the Image Field’, Visualising Class: Class and the Visual Arts Today, University of Manchester, 15 November

‘Between Speculation and Social Reproduction: The Art Worker and Their Problems’, Historical Materialism 16th Annual Conference, London, 9 November

Respondent, Book Presentation, Ashok Kumar, Monopsony Capitalism: Power and Production in the Twilight  of the Sweatshop Age, Historical Materialism 16th Annual Conference, London, 9 November

Presentation, Looking for Jeanne – Rethinking Women’s Organising and Resistance with and through Art, Cinema Capitol and Royal Institute of Art, Stockholm, 1 November

‘Art as Counter-Hegemony’ panel, Forms of Freedom: Rojava Film Commune, Galerija Nova, Zagreb, 25 October

In conversation with Ima-Abasi Okon, Chisenhale Gallery, London, 20 August

’Juddering Reflexes: Stories of Ruined Part-Objects’, Beyond Repair programme, German Pavilion, 58th Venice, Biennale, 25 June

’To Art in Work, and Conversely: Reconsidering a Fast-Moving Situation’, launch of WORK issue, PARSE Journal, Skogen and Valand Academy, Gothenburg, 7 and 8 May

2018

Roundtable, ‘The Productive Body in the 21st Century’, The Body Productive: a one-day conference about capitalism, work and the body, Birkbeck, University of London, 8 December

Respondent, book launch, Art After Money, Money After Art: Creative Strategies Against Financialization, Max Haiven, Goldsmiths, University of London, 6 December

In discussion with Kim Ku-Lim, Traversing the Turbulent Time, Goldsmiths, University of London, 13 November

‘Some Paradoxes of Abolition’, Book Presentation, What is to Be Done Under Real Subsumption? Historical Materialism 15th Annual Conference, London, 11 November

Book Presentation, Speculation as a Mode of Production: Forms of Value Subjectivity in Art and Capital’, Historical Materialism 15th Annual Conference, London, 10 November

‘Between Not-Everything and Not-Nothing: Some Current Metabolisms of Negativity’, Historical Materialism 15th Annual Conference, London, 9 November

Lecture and Performance, What is to Be Done Under Real Subsumption?, Museum of Modern Art Warsaw, 18 October, 20 October

‘Relatable Alienation: The Logic and History of an Idea’, Antarctica. A Symposium on Alienation, Kunsthalle Wien, 6 October

Presentation, PARSE Dialogue: The Politics of Work in Art, Marx Memorial Library, London, 30 May

Lecture, The White West: The Resurgence of Fascism as a Cultural Force, La Colonie, Paris, 9 May

Presentation, with Mira Mattar, That Language Matters: Example, Testimony, Performance symposium, Royal College of Art, London, 20 February

‘Reproductive Realism: Around a Critical Aesthetics of Gendered Labour’, Histórias Feministas seminar, Museu de Arte São Paolo, 2 February

‘Figure Eight is Half of 4: The Augmentation, the Automation and the Abolition of Labour’, After Work: Life,  Labour and Automation symposium, University of West London, 27 January

Lecture and seminar, ‘Self-dissolution to the left of me, self-dissolution to the right: a political glossary of self- overcomings’, with Danny Hayward, Klassensprachen, Kunstverein für die Rheinlande und Westphalen, Düsseldorf, 20 January

ORGANISATION and PROGRAMMING

2022

Film programme, Georgia Sagri: Case_L, Kunsthalle Friart Fribourg, 10 June – 31 July

2019

‘End-of-the-World Trade: On the Speculative Economies of Art and Extraction’, with Louis Moreno, Goldsmiths, University of London, 21-22 June

2018

Amy De’ Ath, Sean O’Brien, Luke Roberts, Samuel Solomon, ‘Material and Social Poetics’, Marxism in Culture, Institute of Historical Research, University of London, 23 November

Barbara Mahlknecht, ‘Reproduction, Care and Curating: A Viewpoint from the Archive’, Marxism in Culture,  Institute of Historical Research, University of London, 9 November

Alenka Zupancic, ‘Love thy neighbour as you love thyself!?’, Centre for Philosophy and Critical Thought, Goldsmiths, University of London, 8 November

Sex, Poetry and Nothing: Abolition Salon, Dutch Art Institute and Schunck, Heerlen, 18 February