Univ.-Lekt. Taylor Le Melle B.A., M.A.
taylor.lemelle@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6501 (Office)
de
MITARBEITERINNEN
Moriz Stangl
moritz.stangl@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6501 (Office)
Moriz Stangl studied Fine Arts, Performance („Body, Theory and Poetics of the Performative“) at the Stuttgart Art Academy and Philosophy at the University of Tübingen. His current dissertation project „Science and the Body of Art – Phenomenological, Psychoanalytical and Queer Theoretical Relationships“ aims to investigate the connection between art, science and the body, integrating different theoretical approaches such as phenomenology, psychoanalysis and queer theory. His research interests include: psychoanalytic cultural theory (Freud, Lacan), Maurice Merleau-Ponty, in particular theories of body and (dis)embodiment in Lacan and Merleau-Ponty; French Epistemology, queer and feminist theories of science (Karen Barad, Bruno Latour, Donna Haraway); the relationship between aesthetic and conceptualist traditions of art theory.
Univ.-Lekt. Mag. art. Dr. phil. Maria Bussmann
maria.bussmann@uni-ak.ac.at
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Maria Bussmann is an artist, curator and author working on the conjunction of art and philosophy. She is based in Vienna and New York.
Maria Bussmann was born in 1966 in Würzburg (Bavaria).
She studied at the Academy of Fine Arts in Nuremberg and the Academy of Fine Arts in Vienna from 1987 to 1993.
In 1999 she received her PhD in Philosophy and Cultural Studies
from the University of Applied Arts Vienna and the University of Vienna.
From 2002 to 2004, she was a visiting scholar at the Stony
Brook State University New York/SUNY (Erwin Schrödinger
Fellowship, FWF Austrian Science Fund).
Maria Bussmann is lecturer at the University of Applied Arts and the Academy of Fine Arts in Vienna since 2001.
Artistic and Research Books
Catalogues and Publications (Selection since 2000)
Maria Bussmann – Skulpturale Arbeiten/Sculpural Works 1999–2012. Ausstellungskatalog, Hilger Contemporary, Wien: 2012
Ich war nie in Japan. Mit Zeichnungen von Maria
Bussmann und Texten von Elfriede Czurd. Wien:
Passagen, 2010
Long Beach, NY. Ausstellungskatalog, Secession Wien. Berlin: Revolver Publishing, 2010 (mit Texten von Johanna Hofleitner, Peter Weiermair, Franz Thalmair und Maria Bussmann)
Die Mystik in der gegenstandslosen Malerei. Wien:
Praesens, 2008 (Druckfassung der Dissertation)
Zum Sichtbaren und Unsichtbaren bei Merleau-Ponty. Wien: 2004 (mit einem Nachwort von Bruno Gironcoli und Prof. Don Ihde)
Zeichnungen zu Wittgensteins Traktatus. Wien: 2000 (mit einem Vorwort von Prof. Burghart Schmidt)
Contributions to Catalogues
Narratives. Kitzbühel Country Club und Galerie Rhomberg. Innsbruck: 2015 (Text: Peter Weiermair)
Idylle. Ausstellungskatalog. Schloss Orth a. d. Donau: 2013
Nebelland hab ich gesehen – Zum Verhältnis von Kunst und Literatur. MMKK, Museum Moderner Kunst Kärnten, Klagenfurt: 2013
Familien-Erb-Teil. Engländerbau Lichtenstein,
Ausstellungskatalog. Vaduz: 2011
Mentalität-Zeichnung, Zeichnung in Österreich
1970–2010. Innsbruck: RLB, Kunstbrücke, 2011
Kunst, Bild, Wahrnehmung, Blick: Merleau-Ponty zum
Hundertsten. München: Fink-Verlag, 2008
Gestrobelt. Galerie 5020. Salzburg: 2006
Nairs – art in Engiadina bassa, documentation. 2004/2005
Dorothea-von-Stetten-Kunstpreis. Kunstmuseum Bonn: 2004
Silvretta Atelier. Feldkirch: 2004
Central: neue Kunst aus Mitteleuropa, artLab. Wien: 2001
Morphing, Klinik/Morphing Systems. Zürich: 2000
Solo Exhibitions (Selection since 2010)
2018
Weites Gelände – Kleinplastiken und Zeichnungen, Stelzhammermuseum Pramet im Innviertel
2015
Vergnügungen, Galerie Dagmar Chobot, Wien
2014
Über allen Wipfeln, Galerie Bernsteinzimmer, Nürnberg
Zufall der Natur,- mit Nikolaus Moser, Galerie Ernst Hilger, Wien
2013
Neue Skulpturen, ORF-Radiokulturhaus, Wien
Vögel und Ratten, Künstler mischen auf: Raum-Gestaltung im Lentos-Museum für 10-Jahre Lentos, Linz
2012
Drawings about Hannah Arendt, Deutsches Haus, NYU, New York
Im Vorübergehen, KTF, Linz
2011/12
Vogelhochzeit, ortart, Nürnberg
2010/11
Long Beach, NY, Graphisches Kabinett, Secession, Wien, Österreich
2010
Himmelfahrt/ascension, Galerie Ernst Hilger, Wien,
Österreich
Ich war nie in Japan, JesuitenFoyer, Wien, Österreich
Group Exhibitions (Selection since 2010)
2015
Narrativen, Galerie Rhomberg, Innsbruck
2014
The Institutionalists, Drawing Center, New York
2013
Heimspiel II, Kunstwerkstatt Lebenshilfe, Lienz, Osttirol
Nebelland hab ich gesehen, Museum Moderner Kunst Kärnten, Klagenfurt, Österreich
Bussmann, Kandl, Strobl, Galerie Altnöder, Salzburg
Achtung Idylle & Subjektive Idylle, Schloss Orth a. d.
Donau
Ask for Haydn, Landesgalerie Burgenland, Eisenstadt
Die nächste Generation – Drawing the world VI,
Trakelhaus, Salzburg
Vom Luftholen u. Untertauchen, Gaisbühel, Vorarlberg
Aufbruch, Motorenhalle, Kultur-Forum, Dresden
Zeichnung-Zart-Zeit, Gasometer Triessen, Liechtenstein
2012
summerstage, Skulpturengarten, Wien
S/W, keine Grauwerte!, Kunstraumarcade, Beethovenhaus Mödling
Siga, siga, Athen
350-Jahre Nürnberger Kunstakademie, Nürnberg
2011
Die Welt wie sie ist, Hilger contemporary, Wien, Österreich
Zacherlfabrik, Wien, Österreich
Familien-erb-teil, Kunstraum, Engländerbau, Vaduz,
Liechtenstein
Querbeet, Galerie Altnöder, Salzburg, Österreich
2010
Lebt und arbeitet in Wien III – Stars in a Plastic Bag,
Kunsthalle Wien, Österreich
Österreichische Zeichnung von 1990 bis 2010, RLB
Kunstbrücke, Innsbruck, Österreich
Prizes/Fellowships (Selection)
2013 H.A.I.R. program, artist-in-residence, Hotel Arlberg Hospitz
2008/09 6 Monate am iscp intern. studio & curatorial
program, NY
2002–2004 Erwin-Schrödinger-Stipendium des
FWF-Wissenschaftsfonds
2000–2001 Stipendium Cite International des Arts, Paris
1999 1. Preis der SCA-Hygien-Products
1996 Bayrischer Staatsförderpreis für junge Künstler
1995–1996 DAAD-Stipendium Hochschule für angewandte Kunst Wien
Martina Dragschitz
martina.dragschitz@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6501
Vordere Zollamtsstraße 7 (Room 414, 4. OG)
A-1030 Vienna
Univ.-Ass. Alexi Kukuljevic, PhD
alexi.kukuljevic@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6502

Alexi Kukuljevic is an artist and a philosopher based in Vienna. He completed his Phd in Philosophy at Villanova University, Pennsylvania in 2009. From 2011-2012 he was a researcher at the Jan Van Eyck Academy (Maastricht).
He is the author of Liquidation World: On the Art of Living Absently, MIT Press, 2017: https://mitpress.mit.edu/books/liquidation-world.
His interests touch on the intersections between the critique metaphysics, the legacies of avant-garde artistic practice, the crisis of modern subjectivity, and radical politics. He has recently publishing essays in Problemi International (https://problemi.si), S: Journal of the Issue for Lacanian Ideological Critique (http://www.lineofbeauty.org/index.php/S) and Crisis and Critique (http://crisiscritique.org). He is currently completing a book on the horror of comedy entitled Like Hell It Is: Horror and Hilarity.
Alongside his work in philosophy, Kukuljevic’s artistic work has been exhibited at Palais de Tokyo Paris, the ICA in Philadelphia, and the Museum of Contemporary Art in Ljubljana. His most recent exhibitions include Birdwar at aplus Berlin and All aleak.
Since 2015 Kukuljevic has been a lecturer, and since 2018 a University Assistant in the Department for Art Theory at the University of Applied Arts in Vienna.
Publications (Selection)
- “This Beast is Complex: Imposture and Plato’s Sophist,” Problemi International No. 3, 2019 ed. Simon Hajdini, 249-273.
- ‘“the tip of a bare foot”: On Art’s Not Wholeness” in Rancière und die Literatur, ed. Erik Vogt, Wien: Turia + Kant, 2019
- “Richard Pryor, The Conedian” in The Object of Comedy, ed. Jamila Mascat and Gregor Moder, Palgrave Macmillan, 2019
- “Extincture” in The Ghost of Transparency: An Architechtonic of Communication, ed., Vera Bühlmann, Michael C. Doyle, and Selena Savic. Birkhäuser/De Gruyter, 2019
- “Why a Hitchcock Drinks its Coffee Black,” S: Journal of the Issue for Lacanian Ideological Critique, #10, Lost Cause, 2018
- “Das Subject am Platz seiner eigenen Abwesenheit: Über das Ethos des Bildhauers,“ Springerin, Krise als Form, #2, Spring 2017
- “It’s OK to Limp” in the quiescence of the inorganic world: Justin Matherly (Germany: Galerie Eva Presenhuber AG, 2017), 64-69.
- “A Few Motifs Concerning the Hard Nut of the Artist Kukuljevic’s Practice,” thevolta.org Expanded Poetics Feature, Issue 62, March 2016 http://www. thevolta.org/ewc62-akukuljevic-p1.html
- “An Object that Speaks,” Spike Magazine, Art Quarterly #48 Summer 2016, 50-55.
- “The Happy Melancholic” in “Politics and Melancholia,” Special Issue of Crisis and Critique, Vol. 3, Issue 2, 2016
Sen. Sc. Mag. art. Dr. phil. Anna Spohn
anna.spohn@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6504

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https://dieangewandte.academia.edu
Anna Spohn was born in Hohenems and lives in Vienna. She studied fine arts, cultural studies, philosophy and art history. In 2006 she received her PhD in Philosophy from the University of Applied Arts Vienna and the University of Vienna. She worked as a researcher for the collection of the University of Applied Arts Vienna from 2004 to 2005, and on research and editorial activities for the Institute for Socio-Semiotic Studies and the Department of Political Science at the University of Vienna in 2006. Since 2007 she is teaching at the University of Applied Arts Vienna and the University of Vienna. From 2007 to 2009, she was Staff Scientist at the Department of Cultural History at the University of Applied Arts Vienna (Post-Doc) and since 2009 Senior Scientist at the Department of Cultural Studies, Art Theory, resp.
Boards/ Committees/ Juries
2024/25 Chair of the Master Program Studies in Art and Culture at the University of Applied Arts in Vienna
2025 appointment committee at the University of applied Arts Vienna
2024 external reviewer for the Swiss National Science Foundation (research
projects)
since 2023 Vice Chair or the workers council, University of Applied Arts Vienna
since 2022 Member of the Curricular Committee for the Master program Studies in Art and Culture at the University of Applied Arts Vienna
2022 appointment committee Professorship Kunsttheorie at the University of applied Arts Vienna
2021 appointment committee Professorship New Museum Studies at the University of applied Arts Vienna
2021 Arbeitsgruppe für die Strategische Planung einer Peer-Reviews der Lehramtsstudien an der Universität für angewandte Kunst Wien
2020 Board of the Master program Studies in Art and Culture at the University of applied Arts in Vienna
2018-2020 Idea and Concept Master-Program Cultural Studies, working group
since 2015 Member of the Curricular Committee for the Doctoral program in Philosophy at the University of Applied Arts Vienna
since 2014 Advisory board for the course of lectures Kunst – Forschung – Geschlecht, University of Applied Arts Vienna
since 2012 workers council, University of Applied Arts Vienna
2010-2019 Member of the Curricular Committee for Art Education of the University of Applied Arts Vienna
2010 Member of the Jury for the Project “Wald 2011”, ZS art-Gallery, Vienna
2009 Member of the Jury for the Project “Nachwirkungen ad Alice Schwarzer”,
University of Applied Arts Vienna
Publications
Authored Books, Research Reports & Edited Books
Über das Leiden. Drei Essays zu Kunst und Emanzipation. (Arbeitstitel, Buchprojekt)
Arntzen, Knut Ove; Basarir, Yesim; Bazant, Oswald; et. al.; Spohn, Anna; et. al.; Withalm, Gloria; et. al.: CCKS Cities, Cultures, Knowledge Societies. TRANS Nr. 18, 2014, Online: http://www.inst.at/trans/18Nr/II-1/inhalt_2-1.htm
Withalm, Gloria; Spohn, Anna; Bast, Gerald: Kunst. Kontext. Kultur. Manfred Wagner 38 Jahre Kultur- und Geistesgeschichte an der Angewandten [Art. Context. Culture. Manfred Wagner. 38 Years of Cultural and Intellectual History at the University of Applied Arts Vienna]. Vienna et. al.: Springer, 2012 (= Edition Angewandte)
Zum reflexiven Umgang mit schriftsprachlichen Elementen in der bildenden Kunst. Interdisziplinäre und experimentelle Tendenzen an der Schnittstelle bildende Kunst, Schrift, Text und Literatur in Wien und Österreich [Interdisciplinary and Experimental Tendencies between Visual Arts, Writing and Literature in Vienna and Austria]. Research Report, Vienna: 2011
Hosa Bernhard; Spohn, Anna: Bernhard Hosa. 2 9 15 13 1 19 3 8 9 14 5. Vienna: 2009
Helga Philipp – Eine Monografie [Helga Philipp – A Monograph, abridged and reworked version of the dissertation „Helga Philipp – Eine Monografie“]. Vienna: Praesens, 2007 (= Angewandte Kulturwissenschaften Wien, Volume 6, Ed. Manfred Wagner)
Helga Philipp – Eine Monografie [Helga Philipp – A Monograph]. Diss. Phil. Vienna: University of Applied Arts, 2006
Articles, Texts & Contributions to Catalogues
“Who killed the circle?” Bernhard Hosa im Bildraum 07, Wien 2022
„Grenzen ohne Grenze“. In: Mörth Katharina: Selected Works 2004–2019. Vienna, 2021, p. 8-11
„Über das Erinnern”. In: Letizia Werth: Vier Fragmente. Vienna: o.V., 2019, p. 13–16
„When Our Eyes Touch, Is It Day Or Is It Night? Bernhard Hosa & Olena Newkryta. In: Exhibition-Folder. Ed. Galerie Raum mit Licht, Vienna, 2018, p. 4–7 (dt/en)
„Werner Reiterer“. In: Allgemeines Künstlerlexikon. Ed. Andreas Beyer, Bénédicte Savoy und Wolf Tegethoff, Berlin/Boston: De Gruyter, 2017
„Lois Renner“. In: Allgemeines Künstlerlexikon. Ed. Andreas Beyer, Bénédicte Savoy und Wolf Tegethoff, Berlin/Boston: De Gruyter, 2017
Draxler Helmut; Spohn, Anna: „Vom Nutzen der Nutzlosigkeit. Zur Rolle einer institutionellen Kunsterziehung heute.“ In: Bast, Gerald; Seipenbusch-Hufschmied, Anja; Werkner, Patrick (eds.): 150 Jahre Angewandte. Von der Kunstgewerbeschule zur heutigen Universität. Vienna: De Gruyter (forthcoming)
„Prozessualität, Kunst und Lebenspraxis. Zur Problematik des Narratives einer kritischen Kunst am Beispiel ephemerer Tendenzen der 1950er und 1960er Jahre“. In: Gesellschaftsepochen und ihre Kunstwelten. Wiesbaden: Springer VS, p. 365–376
„Helga Philipp“. In: Allgemeines Kunstlexikon. eds. Beyer, Andreas; Savoy, Bénédicte; Tegethoff, Wolf. Berlin/Boston: De Gruyter, 2017
„Die Idee der Partizipation und der Begriff der Praxis“. In: Kauppert, Michael; Eberl, Heidrun (eds.):
Ästhetische Praxis: Selbstentgrenzung der Künste oder Entkunstung der Kunst?. Wiesbaden: Springer VS, 2016, p. 37–54
“SUPERFLEX. Aktionismus als Konzept“. In: Kunstforum International. (April-May 2015), Volume 232, p. 95–101
„Handlung, Teilnahme und Beteiligung. Partizipation zwischen Politik und Kunst“ In: Kunstforum International.
(February-March 2015), Volume 231, p. 74–89
„Eine Absage per Ansage“. In: Endlicher, Michael: Ich bin ein plurifakter Künstler. Litaneien der Selbstanrufung. Sprachliche und bildliche Bedeutungsproduktion. Berlin: Distanz, 2014 p. 20
„Von Ordnung, Sprache und Poesie. Notizen zu Wolfgang Buchners «Äpfel» Polygrafie II“. In: Buchner, Wolfgang: Poetische Modelle. Vienna: Folio, 2014, p. 521–527
„Hosi-Anna – ambivalente Schrift, ambige Sprache und Ikonizität. Thomas Bayrles und Bernhard
Jägers Interpretationen früher Texte Ernst Jandls“. In: Schweiger, Hannes; Nagy, Hajnalka (eds.): WIR JANDN! Didaktische und Wissenschaftliche Wege zu Ernst Jandl. Innsbruck, Vienna, Bozen: Studienverlag, 2013 (= Reihe ide extra), p. 98–112
“Regenwald, Landlust und Plastikkontinent/Rainforest, countryside longings and plastic continent” [dt./engl.]. In: Nitzl, Iris (ed.): Iris Maria Nitzl. Regenwald, Landlust und Plastikkontinent – wie reimt sich das zusammen?/ Rainforest, countryside longings and plastic continent – how does that rhyme? Passau: Klinger, 2012, p. 5f.
„Topos, Illusion und Erinnerung. Notizen zum Projekt RÄUMUNG im Artspace/ Kabelwerk Wien, Jänner 2012“. In: o. A. : Räumung – ein Projekt von Johanna Binder. Vienna: 2012, n. p.
„Ästhetik und Exklusion – CPTED“. In: Arntzen, Knut Ove; Basarir, Yesim; Bazant, Oswald; et. al.;
Spohn, Anna; et. al.; Withalm, Gloria; et. al. (eds.): CCKS Cities, Cultures, Knowledge Societies. TRANS Nr. 18, Since December 2010, Online: http://www.inst.at/trans/18Nr/II-1/2-1_sectionreport.htm
„Manfred Wagner: Kunst und Kultur im Kontext“. In: Withalm, Gloria; Spohn, Anna; Bast, Gerald (eds.): Kunst. Kontext. Kultur. Manfred Wagner 38 Jahre Kultur- und Geistesgeschichte an der Angewandten. Vienna, New York: Springer, 2012, p. 8–40 (= Edition Angewandte) (gem. mit Gloria Withalm)
„Section Report Signs and/in/on the City…“. In: Arntzen, Knut Ove; Basarir, Yesim; Bazant, Oswald; et. al.; Spohn, Anna; et. al.; Withalm, Gloria; et. al. (eds.): CCKS Cities, Cultures, Knowledge Societies. TRANS Nr. 18, since
December 2010, Online: http://www.inst.at/trans/18Nr/II_1/sectionreport.htm (gem. mit Gloria Withalm)
„Space Odyssey“. [dt./engl.] In: Künstlervereinigung MAERZ (ed.): Ansichtsexemplar 2011. Linz: Künstler-
vereinigung MAERZ, 2011, p. 28–33
„Black Box und Wunderkammer“. In: Kulturabteilung der Stadt Wien (ed.): Ulrike Königshofer. System Ich [Zur Ausstellung in der Startgalerie im MUSA 7.4.–5.5.]. Vienna: MUSA, 2011, n. p.
„Kritik, Künstler, Kunstmarkt“. In: Die Presse, 24. November 2010 [= Newspaper Supplement: Wiener Vorlesungen, Dialogforum der Stadt Wien, Kunst. Markt. Geld]
„Symposion Himmelberg 2010“. In: Heuer, Johannes; Reimer, Gisela (eds.): Symposion Himmelberg 2010
[Dokumentation des Symposions Himmelberg 2010]. Wien: 2010, p. 1f.
„Narration in Bildern“. In: Kulturabteilung der Stadt Wien (ed.): Doroteya Petrova [Exhibition at the Start-Gallery of the City of Vienna MUSA 5 March – 1 April] Vienna: MUSA, 2010, n. p.
„Ich glaube dir nicht mehr. Zu Michael Endlichers Inverted Icons“, Online: http://www.endlicher.at/new/worte.php?lng=de&view=141&refid=2> [besucht 2011-03-08]
„Ursprünge und Universalien – Sprachen und Schriften“. In: etcetera, No. 36/ 2009, p. 4–9
„remove the whole crap. Bernhard Hosa“. [dt./ engl.] In: Friesinger, Günther (ed.): Urban Hacking. paraflows 09
[Catalogue of the Festival for Digital Cultures Paraflows 09]. Vienna: edition mono/ monochrom, 2009, p. 53f.
„Gespräche über das Werk von Helga Philipp“ [dt.]. In: Bast, Gerald; Aigner, Carl (eds.): Helga Philipp, Poesie der Logik. Vienna, New York: Springer, 2009, p. 212–229 / Spohn, Anna: „Talks about the work of Helga Philipp“ [engl.]. In: Bast, Gerald; Aigner, Carl (eds.): Helga Philipp, Poesie der Logik. Vienna, New York: Springer, 2009, p. 240–245
„Homo Delinquens“, „Kriminologie und Kriminalbiologie/ Criminology and Biological Criminology“,„Vermessen/
Mesured“, „Ohne Schuld keine Strafe/ Without Guilt no Punishment“ [dt./ engl.]. In: Hosa, Bernhard; Spohn, Anna (eds.): Bernhard Hosa, 2 9 15 13 1 19 3 8 9 14 5. Vienna, 2009, p. 9f., p. 17–20, p. 27f., p. 34–37
„Helga Philipp – Realer Raum und imaginäre Dreidimensionalität“. In: Aigner, Silvie; Hauenfels, Theresia (eds.): Raum:Konzepte – Stadt als Dialog – Struktur als Modell. Vienna: Praesens, 2008, p. 13–17
„Text als Zeichen – Zeichen als Bild, der visuelle Aspekt der Konkreten Poesie“. In: Aigner, Silvie; Hauenfels, Theresia (eds.): Schrift als Form – Kunst als Poesie. Vienna: Praesens, 2006, p. 24–29
Publication of Artistic Work (Selection)
Vorarlberger Landesmuseum und Kunsthaus Bregenz (eds.): Bildende Kunst in Vorarlberg 1945–2005.
Biografisches Lexikon. Hohenems: Bucher Verlag, 2006, p. 291
Hauenfels, Theresia (ed.): Skin [Katalog zur gleichnamigen Ausstellung im CAFA-Museum Peking]. Waidhofen an der Ybbs: Raumimpuls, 2005, p. 40f., p. 86
Kuratorium Palais Lichtenstein Feldkirch & Interessensgemeinschaft der Wiesbadner Galerien (eds.): Kunstlandschaft Austria Schwerpunkt Vorarlberg. Feldkirch, Wiesbaden: Palais Liechtenstein, 2003, n. p.
Universität für angewandte Kunst Wien (ed.): Meisterklasse für Malerei o. Univ.-Prof. Adolf Frohner. Wien: University of Applied Arts Vienna, 2002, n. p.
Kulturzeitschrift Sterz, No. 90/2002, Graz, p. 36f.
Editorial Assistance & Proofreading
Editing and Proofreading together with Ralf Eckschmidt: Helmut Draxler: Abdrift des Wollens. Eine Theorie der Vermittlung. Vienna: Turia + Kant, 2016
Editing and Proofreading together with Gloria Withalm: Withalm, Gloria; Spohn, Anna; Bast, Gerald (eds.): Kunst. Kontext. Kultur. Manfred Wagner 38 Jahre Kultur- und Geistesgeschichte an der Angewandten. Vienna et. al.: Springer, 2012 (= Edition Angewandte)
Editorial Coordination of the Book Series „Angewandte Kulturwissenschaften Wien“, Volume 9–23, Praesens Vienna since 2008–2016
Editing and Proofreading: Wagner, Manfred:
Europäische Kulturgeschichte: gelebt, gedacht, vermittelt. Vienna, Cologne, Weimar: Böhlau, 2009 (= Studien zu Politik und Verwaltung, Volume 79, (ed. Wolfgang Mantl, Manfried Welan and Christian Brünner)
Supervision of Academic Thesis
Natalie Steinbach, Santiago Sierras “250 cm line tattooed on 6 paid people” betrachtet? Zum Umgang mit Bildern von Leid und Gewalt am Beispiel von Santiago Sierras „250cm line tattooed on 6 paid people“, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2024
Flora Luise Mercedes Goidinger: Quilting, Aktivismus und Gemeinschaft.Textile Handarbeit als feministische Praxis. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2024
Lena List: Das Spiel mit Raum und Zeit in Gaspard Noés „Lux Aeterna“ – eine Werkanalyse, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2023
Lina Vargas De La Hoz: Eine Annäherung an den Atmosphären-Begriff nach Gernot Böhme am Beispiel der Installation Chandelier of Grief von Yayoi Kusama, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2019
Sarah Pleier: CRASH. J.G. Ballards pornografischer Science-Fiction- Roman und Michel Foucault Begriff der „Heterotopie“, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2023
Lena Feitl: Francesca Woodman: Das Ephemere als feministische Kritik, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2022
Hannah Katzlberger: Aspekte des Schweigens in der Performance Art von Künstlerinnen. Am Beispiel Regina José Galindos Piedra, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2022
Isabella Burtscher: „Wir sind nicht gefährlich, wir sind in Gefahr“. Der Marcus Omofuma Stein und seine Bedeutung als Mahnmal gegen rassistische Polizeigewalt, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2022
Margarita Siebenhofer: Können Bilder zeigen??Eine Analyse und exemplarische Darstellung der Praxis des Zeigens. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2022
Lisa Maria Gruber: Durch Synästhesie zum „Neuen Menschen“. Synästhetische Konzepte zur Abwendung von einer technologisierten Gesellschaft. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020
Daniela Staudinger: Das Vertikale und das Performative Eine exemplarische Untersuchung?anhand der Performance-Kunst in New York seit 1950. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020
Julia Schmidt: Bilder: theoretische und philosophische Aspekte. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020
Jasmin Dorfer: Das Erfassen und Formulieren von Bewegung in der Malerei ausgehend von der Fotografie. Anhand von Étienne-Jules Marey. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020
Sophia Schenk-Mair: Der LehrerInnenhabitus und sein Einfluss auf das LehrerInnenhandeln – In Bezug auf Lernende mit geringerem sozialen Status. Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020
Ramona Hirt: Ein Museum im Museum: Das MuKul als kritischer Gegenort. Kann ein Museum im Museum eine alternative Kontextualisierung ermöglichen? Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2020
Thi Dao Nha NGO: Der Dritte Raum: Über den Identitätswandel jugendlicher MigrantInnen, Bachelor thesis at the University of Applied Arts Vienna, 2019
Teaching
Lectures
Kultur. Denken. Grundlagen der Kulturwissenschaften (Thinking Culture. Theoretical Principles of Cultural Studies),
Lecture, W 2013/14
Kulturgeschichte – Eine Einführung (An Introduction to Cultural History), Lecture, W 2012/13
Colloquium
Kunst- und Kulturwissenschaftliches Kolloquium: Der Streit (The Dispute) (for Master Students), together with Helmut Draxler, S 2023
Kunst- und Kulturwissenschaftliches Kolloquium (für or Master Students, Helmut Draxler, Alexi Kukuljevic), W 2020/21
Seminars
Feministische Narrative und Archive (feminist Narratives and Archives), Project based Seminar together with Dr. Maria Bussmann (Excursions to Sammlung Frauennachlässe Wien, Secession Wien, Archiv der Universität für angewandte Kunst Wien, VBKÖ Wien, Artist Talk mit Ana Mikadze, Anne Glassner, Nina Hoechtel and Julia Wieger)
Theorien der Unmittelbarkeit (on Immediacy), Seminar, S 2024
Feel Bad! Über das Unerträgliche (On the Unbearable), Seminar, S 2023
Der Weg in die Freiheit. Theorien der Emanzipation (Theories of Emancipation), Seminar, S 2022
Das Auge und der Geist: Eine Ästhetik der Farben (Eye and Mind. Aesthetics of Color), together with Boris Manner, Seminar, W 2019/20
Eine Ästhetik der Unmittelbarkeit (Aesthetics of Immediacy), Seminar, S 2019
Bedeutung, Anspruch und Gegenstand II. Das offene Kunstwerk (Sense, Aspiration and Purpose. The open Work), Seminar, S 2014
Farbe, Sprache, Blick I und II (Color, Language and Visual Perception I and II), , Seminar, together with Boris Manner, W 2012/13 und S 2013
Von ästhetischen Räumen (On the Aesthetics of Spaces), Seminar, W 2015/16
Räume, Orte, Städte (Spaces, Places, Cities), Seminar, S 2015
Arbeit, Raum, Gestaltung (Work, Spaces and Design), Universität für angewandte Kunst Wien & Universität Wien, Institut für Geschichte, together with Peter Becker, Seminar, W 2014/15
Art & Text, Seminar, Universität für angewandte Kunst Wien & Universität Wien, Studienschwerpunkt Kulturwissenschaften & Cultural Studies, S 2012
Magische Praxis und soziale Sensibilität (Sense Aspiration and Purpose. Magical Practice and Social sensibility), Seminar, together with Boris Manner, W 2013/14
Proseminars
Einführung in die Kunsttheorie (Introduction to Art Theory), Proseminar, W 2015/16,
S 2018, S 2020, S 2021, W 2021/22, W 2022/23, W 2023/24
Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten (Introduction to Academic Writing), Proseminar, S 2016, S 2018, W 2018/19, S 2019, W 2019/20, S 2020, W 2020/21, S 2021, W 2021/22, S 2022, W 2022/23, S 2023, W 2023/24, S 2024
Diskurse der Kunst I: Manifest! (Discourses on Art I), Proseminar, W 2014/15
Diskurse der Kunst II: Autorschaft, Werk und Publikum (Discourses on Art II), Proseminar, S 2015
Kunst. Markt. Künstler (Art. Market. Artists), Proseminar, Lektüreseminar, W 2011/12
Diskrepanz Kunstmarkt und Kunstschaffen (On the Discrepancy between Art Market and Art Production), Proseminar,
W 2009/10
Von ästhetischen Räumen. Raumtheoretische Aspekte in den Kulturwissenschaften (On the Aesthetics of Spaces, Spatial Theory in Cultural Studies), Proseminar, S 2014
Räume, Orte, Städte (Spaces, Places, Cities), Proseminar, S 2013
Zur Kulturgeschichte des Wohnens (On the Cultural History of Dwelling), Proseminar, Universität für angewandte Kunst Wien & Universität Wien, Studienschwerpunkt Kulturwissenschaften & Cultural Studies, S 2011, W 2010/11, S 2009, S 2008, S 2007
Schrift. Kultur- und zeichentheoretische Betrachtungen (Writing. Approaches through Cultural Theory and Semiotics), Proseminar, Lektüreseminar, W 2011/12
Schrift, Text, bildende Kunst (Writing, Text, Visual Arts), Proseminar, S 2011
Schrift, Zeichen, Bild: Zur Kulturgeschichte der Schrift (On the Cultural History of Writing),
Proseminar, W 2010/11
Sprache, Schrift und bildende Kunst (Language, Writing and Visual Arts), Proseminar, S 2010
Zur Kulturgeschichte der Schrift (On the Cultural History of Writing), Proseminar, Universität für angewandte Kunst Wien & Universität Wien, Studienschwerpunkt Kulturwissenschaften & Cultural Studies, W 2008/09, W 2007/08
Von Aar bis Zerberus. Tiere und Kreaturen in der
Kulturgeschiche (From Aar to Cerberus. Animals and Creatures in Cultural History), Proseminar, together with Gloria Withalm, S 2012
Curated Exhibitions
2017 „color fields, Kay Walkowiak und Michael Kargl“, LLLLLL, Vienna, 2017 (AT)
2010 „in:system“, together with Bernhard Hosa, Schloss Ulmerfeld Lower Austria (with: Miriam Bajtala, Judith Fegerl, Thomas Freiler, Agnes Fuchs, Markus Gradner, Daniel Hafner, Bernhard Hosa, Ulrike Königshofer, Klaus Mosettig, Iris Nitzl, Bernd Oppl, Markus Proschek, Christoph Weber) (AT)
2007 „Helga Philipp & Silvia Grossmann“, together with Silvie Aigner, Rathaus-Gallery, Waidhofen an der Ybbs, Lower Austria (AT)
2002 „Plattform“, Raum für Kunst-Gallery, Altstätten (CH)
Fellowships
2010 Research Fellowship of the City of Vienna
2009 Europäisches Forum Alpbach
2005 Scholarship of the University of Applied Arts Vienna
2004 Fellow of the Emanuel und Sophie Fohn Scholarship
2004 Fellow of the Otto Prutscher Fonds
2002 Fellow of the Emanuel und Sofie Fohn Scholarship
1999 Scholarship of the University of Applied Arts in Vienna
Gastprof. Dr. phil. Helmut Draxler
helmut.draxler@uni-ak.ac.at
+43-(0)1-711 33-6500

Helmut Draxler was born in 1956 in Graz. He lives in Berlin. As an art historian and cultural theorist, he publishes regularly on contemporary artistic practice and theory.
From 1992 to 1995, Helmut Draxler was director of the Kunstverein in Munich and from 1999 to 2012 professor of aesthetic theory at the Merz Akademie, Stuttgart. In cooperation with Sabeth Buchmann and Stephan Geene, he worked on the research project „film and biopolitics“ at Jan van Eyck Academie, Maastricht from 2004 until 2006. From 2005 to 2008, he was a member of the advisory coucil for acquisitions at the Nationalgalerie, Hamburger Bahnhof in Berlin. Helmut Draxler was professor of art theory and art education at the Academy of Fine Arts in Nuremberg from 2013 until 2014 and Professor of art theory at the University of Applied Arts Vienna from 2014 until 2023.
Publications
Author
Was tun? Was lassen? Politik als symolische Form. Fünf Vorträge und ein Nachwort. Freising: tentare Verlag, 2024
Die Wahrheit der Niederländischen Malerei. Eine Archäologie der Gegenwartskunst. Paderborn: Brill / Fink Verlag, 2021
Abdrift des Wollens. Eine Theorie der Vermittlung (2. Auflage mit einem Anhang). Vienna: Turia + Kant, 2017
Abdrift des Wollens. Eine Theorie der Vermittlung. Vienna: Turia + Kant, 2016
Gefährliche Substanzen. Zum Verhältnis von Kritik und Kunst. Berlin: b-books, 2007
Die Gewalt des Zusammenhangs. Raum, Referenz und Repräsentation bei Fareed Armaly. Berlin: b-books, 2007
Editor
Michael Dreyer. Theorie und Plastik. Berlin: Verbrecher, 2016
Theorien der Passivität. München: Fink Verlag, 2013 (gemeinsam mit Kathrin Busch)
Ein kritischer Modus? Die Form der Theorie und der Inhalt der Kunst. Vienna: Schlebrügge Editor, 2013 (gemeinsam mit Tanja Widmann)
Film, Avantgarde, Biopolitik. Vienna: Schlebrügge Editor, 2009 (gemeinsam mit Sabeth Buchmann und Stephan Geene)
Shandyismus. Autorschaft als Genre. Stuttgart: Merz und Solitude, 2007
Articles and Essays
„The Death Drive as an Emblem of Modernity“, in: Texte zur Kunst, Heft 137, 35. Jg., März 2025, p. 20-31
„Die Vorstellung eines Raums ohne Probleme erscheint mir zutiefst suspekt“. Helmut Draxler im Gespräch mit Jonas von Lenthe, online: https://www.kunstverein-muenchen.de/de/programm/km-archiv/archiv-newsletter/archivnewsletter-13
„Vulkanismus und Ereignis-Bild“/ „Vulcanism and Event Pictures“, in: Sabine Folie (Hg.) History Tales. Fakt und Fiktion im Historienbild. Katalog Kunstsammlungen Akademie der bildenden Künste Wien, Wien (Verlag für moderne Kunst), 2024, p. 256–265
„Polarisierung und Ressentiment. Ein Nachtrag zur Debatte“, in: MERKUR. Zeitschrift für europäisches Denken, 78 Jg., Heft 896, Januar 2024, p. 17-27
„Würde kann es nur für alle geben. Zu Omri Boehms >>Radikaler Universalismus<<, in: MERKUR. Zeitschrift für europäisches Denken, 77. Jg, Heft 892, September 2023, p. 61-68
„Dan Graham (1942 – 2022)“, Hysterien. Springerin 2/2022, p. 76–77, online: https://www.springerin.at/2022/2/dan-graham-19422022/
„Getting rid of the sad passions. Space travel in the age of infinite paranoia“, in: Bernadette Van-Huy, Turn the Mirror Upside Down, Butcher’s Blätter #4, April 2022, n.p.
„Die Couch als Bild: Zur Romantik der Verdinglichung bei Amelie von Wulffen“, in: Amelie von Wulffen, Ausstellungen 2018 – 2022, Ausstellungskatalog Kunsthalle Bern, Établissement d‘ en face, Brüssel; Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2022, p. 148-153.
„DAS WIR-IDEAL. Zur Kritik der Kollektivität“, in: Texte zur Kunst, Heft 124, Dezember 2021, p. 43-64.
„Die Matrix oder: Um was geht es, wenn Theorie und Praxis aufeinandertreffen?“, in: Karola Kraus (ed.), Heimo Zobernig, Ausstellungskatalog (Mumok Wien 2021), Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2021, p. 22-26
„Postscript“. Helmut Draxler and Andrea Fraser, in: Eric Golo Stone (ed.), Services Working Group. January 22-23, 1994, organized by Helmut Draxler and Andrea Fraser, Vancouver: Filllip, 1994, p. 377-408
„o.T.“, in: Gerhild Steinbuch, Sandro D. Huber, Sabine Konrath, Greta Pichler u.a. (eds.), alles oder nichts wortet. Festschrift für Ferdinand Schmatz, Boston/Berlin: DeGruyter, Edition Angewandte, 2020, p. 41-48
„Transformation und Struktur. Helmut Draxler im Gespräch mit Rini Tandon über den Minimalismus als künstlerisches Vokabular“, in: Sabine Folie (ed.), Rini Tandon. to spaces unsigned, Boston/Berlin: DeGruyter, Edition Angewandte, 2020, p. 125-211
„How bad can you go?“, in: BAD. Florian Hüttner, Dortmund: Verlag Kettler, 2020, n.p.
„Ideology“, in: Gogarty, Larne Abse; Hemingway, Andrew (eds.), Keywords for Marxist Art History Today, in: Kunst und Politik. Jahrbuch der Guernica-Gesellschaft, Band 21, 2019, p. 59 – 68
„Evidenzen vermeiden. Die Wahrheit der Ausstellung“, in: Krüger, Klaus; Werner, Elka A.; Schalhorn, Andreas (eds.), Evidenzen des Expositorischen. Wie in Ausstellungen Wissen, Erkenntnis und ästhetische Bedeutung erzeugt wird, Bielefeld: transcript Verlag, 2019, p. 43 – 52
„Die Bedingungen des Unbedingten. Zum Verhältnis von Pädagogik und Kunst“, in: Riethmüller, Jürgen (ed.), Teach-In. Diskursreihe zum Kunst- und Gestaltungsstudium Nr. 5, Merz Akademie. Hochschule für Gestaltung, Kunst und Medien, Stuttgart, 2019, p. 30 – 44
„Die Kunst der Diskriminierung“, in: Texte zur Kunst, 29. Jg., Vol. 113, März 2019, p. 116–125
„Eine unerhörte Subjektivität“, in: Buchmann, Sabeth; Kastner, Jens; Sonderegger, Ruth; Spiegl, Andreas (eds.), Die Stimme als Voice & Vote. Festschrift für Diedrich Diederichsen, Berlin: b_books Verlag, 2018, p. 49-55
„Warum Kunstkritik?“, in: Kleesattel, Ines; Müller, Pablo (eds.), The Future is Unwritten. Position und Politik kunstkritischer Praxis, Zürich: Diaphanes Verlag, 2018, p. 51-59
„I have survived. The Post-Apocalyptic Subject and the Trauma of Psychoanalysis“, in: Kröner, Toni; Preston, Laura; Widmann, Tanja (eds.), Post-apocalyptic Realism, Published after the series of events „Postapokalyptischer Realismus: It´s After the End of the World. Don´t you know that yet?“ (Museum Brandhorst, Bayerische Staatsgemäldesammlungen), Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2018, p. 83-88
„Veränderung verändern. Postrevolutionäre Perspektiven zum Ausstellen der Revolution. Johannes Porsch im Gespräch mit Helmut Draxler“, in: Porsch, Johannes; Saxenhuber, Hedwig; Schöllhammer, Georg (eds.), Wer war 1968? Katalog zu den Ausstellungen WER WAR 1968? Kunst, Architektur, Gesellschaft (LENTOS, NORDICO) und SCHLUSS MIT DER WIRKLICHKEIT! Avantgarde, Architektur, Revolution, 1968 (Landesgalerie Linz des Oberösterreichischen Landesmuseums), Salzburg: Verlag Anton Pustet, 2018, p. 309-316
„Das Wissen der Spaltung. Über die symbolischen Bedingungen des künstlerischen Wissens“, in: Busch, Kathrin; Dörfling, Christina; Kathrin Peters, Kathrin; Szántó, Ildikó (eds.): Wessen Wissen? Materialität und Situiertheit in den Künsten, Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2018, p. 17–29, online: https://opus4.kobv.de/opus4-udk/frontdoor/deliver/index/docId/1269/file/Draxler.pdf
„Professor Bartleby? Oder: Die unbedingte Lehre. Ein Gespräch zwischen Kathrin Busch, Helmut Draxler und Michael Dreyer“, in: Michael Dreyer (ed.): TEACH-IN, Diskursreihe zum Kunst-Gestaltungsstudium, Merz Akademie, Hochschule für Gestaltung, Kunst und Medien, Stuttgart, 2018, p. 26–44
Structures of Response. Adrian Piper´s Transformation of Minimalism, in: Essay 5, Berlin: S*I*G Verlag, 2018, p. 1–22
„Traumatic or Utopian Other? Conditions of Emancipation: Phantasy, Reality, and Depression“, in: Filozofski vestnik, Vol. 38 No. 3 (2017), p. 79–90, online: https://ojs.zrc-sazu.si/filozofski-vestnik/article/view/6695
„Vom Nutzen der Nutzlosigkeit. Zur Rolle einer institutionellen Kunsterziehung heute“, in: Bast, Gerald; Seipenbusch-Hufschmied, Anja; Werkner, Patrick (eds.): 150 Jahre Angewandte. Von der Kunstgewerbeschule zur heutigen Universität, Vienna: De Gruyter, 2017, p. 228–233
„Krise als Form. Revisionen zur Geschichte der Gegenwart“, in: Krise als Form. Springerin 2/2017, p. 17–20
„Anstiftung zur Abdrift / Slipping off Success“, in: Stephan Dillemuth – Schall und Rauch. Eine Revue in Bildern (Ausstellungskatalog), Künstlerhaus – Halle für Kunst & Medien Graz, 2017, p. 128–136
„We are the Museum. Allegory of Institutional Power“, in: Joseph Beuys – Greetings from the Eurasien, London: M HKA, Koenig Books, 2017, p. 66–71
„Das Unbewusste ist strukturiert wie eine Ware. Helmut Draxler und Kerstin Stakemeier über „The Capitalist Unconscious“ von Samo Tomsic“, in: Texte zur Kunst, Heft No. 107, September 2017, p. 140–144
„Aber wer sind sie?“ Roundtablegespräch mit Manuela Bojadzijev, Nikita Dhawan und Christoph Menke, moderiert von Helmut Draxler zu Flucht und Migration als Herausforderungen des politischen Denkens, in: Texte zur Kunst, Heft No. 105, March 2017, p. 35–61
„Eine Ethik der Demobilisierung. Ein Gespräch mit Helmut Draxler“, in: sex muss sterben # 4. Ein Magazin von Sebastian Stein und Stephan Janitzky, Sommer 2016, n.p.
„Die Alternativen der Mobilisierung. Ein Gespräch zwischen Helmut Draxler und Ariane Müller zu seinem neuen Buch Abdrift des Wollens. Eine Theorie der Vermittlung, Turia + Kant 2016″, in: starship magazine, No. 15, Oktober 2016, p. 99–105
„Kein Spaß? Zur Kritik der Komplexität“, in: <http://www.volksbuehne-berlin.de/deutsch/denkzeichen/denkzeichen_201617/>http://www.volksbuehne-berlin.de/deutsch/denkzeichen/denkzeichen_201617/
„Materialism“, in: October 155, Winter 2016, p. 35–37
„Always polarize? Bedingungen und Grenzen einer Argumentationsfigur”, in: Texte zur Kunst, 26. Jg., Vol. 101, März 2016, p. 56–69
„Kanon der Existenz. Ethik der Pause“, in: Texte zur Kunst, 25. Jg., Vol. 100, Dezember 2015, p. 192
„My Marx. Differenz im Universalismus“, in: Texte zur Kunst, 25. Jg., Vol. 99, September 2015, p. 156–159
„Jenseits von ‚Kunst und Politik‘. Die Kunst des Phantasmas“, in: Dominik Sittig, Die anwesenden Eltern (Ausstellungskatalog), kestnergesellschaft Hannover, 2015, p. 43–57
„Wenn Medien zur Bühne werden, Über das schwierige Verhältnis von Kunst und Politik im Kunstaktivismus“, in: Theater heute. Jahrbuch 2015, Sondernummer Konsens Kultur, p. 96–102
„Jenseits des Augenblicks. Geschichte, Kritik und Kunst der Gegenwart“, in: Eva Kernbauer (ed.): Kunstgeschichtlichkeit. Historizität und Anachronie in der Gegenwartskunst, Paderborn: Wilhelm Fink, 2015, p. 129–143
„Die Abkehr von den Wenden. Eine zentrifugale Avantgarde (1986 – 1993)“, in: Matthias Michalka (ed.), to expose, to show, to demonstrate, to inform, to offer. Künstlerische Praktiken um 1990, (Ausstellungskatalog) Mumok, Vienna, 2015, p. 47–62
„On the Brink of the Abyss of the Political: The Aesthetic and the Flesh“, in: Ensslin, Felix; Klink, Charlotte (eds.): Aesthetics of the Flesh, Berlin: Sternberg Press, 2014, p. 135–152
„The Turn from the Turns: An Avant-Garde Moving Out of the Centre (1986–1993)“, in: Decter, Joshua; Draxler, Helmut u.a.: Exhibition as Social Intervention. ‚Culture in Action’ 1993, London: Afterall Books, Exhibition Histories and Koenig Books, 2014, p. 44–64
„Alienation through History. The Partiality of Contemporary Art“, in: Manifesta 10. The European Biennial of Contemporary Art (Curated by Kasper König), St. Petersburg (The State Hermitage Museum) und London: Koenig Books, 2014, p. 40–43
„Anteil am Anderen. Politik und strukturelle Ambivalenz“, in: Rachel Mader (ed.): Radikal Ambivalent. Engagement und Verantwortung in den Künsten heute, Zürich, Berlin: Diaphanes, p. 15–27
„Auf Biegen und Brechen“. In: Leon Filter: Biegen, Berlin: August Verlag, 2014, p. 119–125
„Was tun? Was lassen? Passivität und Geschichte“, in: Busch, Kathrin; Draxler, Helmut (eds.): Theorien der Passivität, München: Fink, 2013, p. 196–215
„Der Inhalt der Form. Strukturen der Repräsentation und die Raum/Zeit der Sammlung“, in: Folie, Sabine; Holz, Georgia; Lafer, Ilse (eds.): Ein Buch über das Sammeln und Ausstellen konzeptueller Kunst nach der Konzeptkunst, Vienna (Generali Foundation) und Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2013, p. 203–218
„Über das Sammeln Kritischer Kunst. Hal Foster und Helmut Draxler im Gespräch“, in: Folie, Sabine; Holz, Georgia; Lafer, Ilse (eds.): Ein Buch über das Sammeln und Ausstellen konzeptueller Kunst nach der Konzeptkunst. Vienna (Generali Foundation) und Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2013, p. 231–243
„Logik“, in: Schafaff, Jörg; Schallenberg, Nina; Vogt, Tobias (eds.): Kunst-Begriffe der Gegenwart. Von Allegorie bis Zip, Köln: Verlag der Buchhandlung Walter König, 2013, p. 157–161
„The Drifitng of Volition. A Theory of Mediation“, in: Maria Lind (ed.): Performing the Curatorial: Within and Beyond Art, Berlin: Sternberg Press, 2012, p. 89–113
„A Culture of Division: Artistic Research as a Problem“, in: metroZones (ed.): Faith is the Place. The Urban Cultures of Global Prayers, Berlin: b-books, 2012, p. 124–129
„Return of the Proof“, in: Moss, Avigail; Stakemeier, Kerstin (eds.): Painting – The Implicit Horizon, Maastricht: JvE, 2012, p. 130–149
„Crisis as Form. Curating and the Logic of Mediation“, in: On Curating, No. 13. Online.
http://www.on-curating.org/files/oc/dateiverwaltung/old%20Issues/ONCURATING_Issue13.pdf
„In Sorge um das Soziale. Linke Lebensbegriffe und die biopolitische Herausforderung“, in: Muhle, Maria; Thiele, Kathrin (eds.): Die biopolitische Konstellation, Berlin: August Verlag, 2011, p. 199–226
„Der Fluch der guten Tat. Autonomieanspruch und Ideologieverdacht in der politischen Kunst“, in: Texte zur Kunst, No. 80 (Dezember 2010), p. 34–41
„Wie können wir Sound als Kunst wahrnehmen? Medium und Code des Hörbaren in musealen Kontexten“, in: Rainer, Cosima; Rollig, Stella; Daniels, Dieter; Ammer, Manuela (eds.): See This Sound. Versprechungen von Bild und Ton, Linz, Köln: 2009, p. 20–25
„Der Habitus des Kritischen. Über die Grenzen reflexiver Praxis“, online_ http://translate.eipcp.net/transversal/0308/draxler/de
Events
Conference „The Practice of Criticism“, 1.6.-2.6.2023, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie gem. mit Abteilung Malerei
Tagung „Nachleben des Tranzendentalen“, 27.10.-28.10.2022, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie gem. mit Abteilung Philosophie
Online-Tagung „Was tun? Was lassen? Denken und Kritik der Politik, 27.1.-28.1.2021, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie gem. mit Abteilung Philosophie
Tagung „Fundamentalästhetik. Gibt es eine Kunst des Seins?“, 29.1./30.1.2020, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie
Ringvorlesung „Was hat Philsophie zu den Problemen der Zeit zu sagen?, WS 2018/19, Universität für angewandte Kunst Wien, Abteilung Kunsttheorie
Symposium „Krise als Form. Revisionen zur Geschichte der Gegenwart“, 27.1./28.1.2017, Universität für angewandte Kunst Wien (Abt. Kunsttheorie gem. mit Wissenstransfer)
Phantasma und Politik. Eine Veranstaltungsreihe zu realen Sehnsüchten und zum Begehren nach Relevanz in Theater, Kunst und Musik, Hebbel am Ufer, Berlin, 2013-2015, http://www.hebbel-am-ufer.de/programm/festivals-und-projekte/phantasma-und-politik/
Figuren der Verknüpfung. Eine freie Akademie auf Zeit, Kunstverein Nürnberg, 2014, http://kunstvereinnuernberg.de/Veranstaltungen/2014/Figuren%20der%20Verknüpfung/
Postrevolutionärer Film. Nachtrag zur Umwälzung, Aufstand im Rückblick,Tagung, IWK, Wien, 2014 (gemeinsam mit Drehli Robnik) http://www.iwk.ac.at/wp-content/uploads/2014/03/Postrev.Abstracts_neu3.pdf
Das Jetzt ist die Nacht. Geschichte und Allegorie der Gegenwart. Tagung Akademie der Bildenden Künste, Nürnberg, 2013, http://www.adbk-nuernberg.de/symposium/#
Exhibitions
The Content of Form, Generali Foundation, Vienna, 2013, http://foundation.generali.at/info/archiv/2015-2013/ausstellungen/the-content-of-form.html
Shandyismus. Autorschaft als Genre, Secession, Vienna, 2007, http://www.secession.at/art/2007_shandyismus_d.html
Die Utopie des Designs, Kunstverein München, 1994
Die Botschaft als Medium/The Message as Medium, Museum in Progress, Vienna, 1990/1991, www.mip.at/projects/botschaft-als-medium